ZaanBusiness Logo Wit

‘Dankzij internet gezonder gaan leven’

Omdat de zorgsector continu in beweging is, organiseert Rabobank Zaanstreek samen met haar partners de gemeente Zaanstad en het Zaans Medisch Centrum een reeks aan symposia. Tijdens het vierde symposium op 27 oktober 2014 was het centrale gespreksonderwerp: succesvol ondernemen met e-Health. 

Nadat symposiumvoorzitter Dennis Kooren (directeur Bedrijven Rabobank Zaanstreek) een korte introductie had gehouden, volgde allereerst een kleine terugblik. Nadat Duco Stuurman (directeur Maatschappelijk Domein gemeente Zaanstad) en Alex van Reeuwijk (alliantiedirecteur nieuwbouw ZMC: ‘De realisatie van de nieuwbouw van het Zaans Medisch Centrum ligt op schema’) de tachtig aanwezigen hadden bijgepraat over onderwerpen uit eerdere zorgsymposia, kwam het nieuwe thema van e-Health aan bod. De inzet was om te laten zien wat de ontwikkelingen, noodzaak en mogelijkheden zijn van (ICT-)technologie in de gezondheidszorg.

Online fysiotherapie

Zo hield Sandy van Beuzekom van HelloFysio een betoog over haar platform voor online fysiotherapie. Hoe het werkt? Stel u heeft last van uw rug: dan surft u op internet naar www.hellofysio.nl en klikt op de website ‘rug’ aan. Daar staan oefeningen en informatie om van de klachten af te komen. Wilt u echter liever contact met een fysio? Dat kan. ‘Je meldt je aan en binnen vier uur neemt een aangesloten fysiotherapeut contact met uw op via telefoon of webcam. Dat kan ook in de avonduren en op zaterdag’, legt Van Beuzekom uit. ‘De fysio hoort de klacht van de patiënt aan en zoekt vervolgens de beste oplossing. Hij zet dan een online-pagina klaar, waarop de patiënt al zijn oefeningen en tips kan vinden om zo snel mogelijk van de klachten af te komen.’ Online fysiotherapie is een nieuw concept. Daarom krijgt Van Beuzekom vaak de vraag of het wel meerwaarde heeft. ‘Onderzoek van de Radboud Universiteit laat zien dat het werkt. Patiënten herstellen sneller van hun klachten én weten beter hoe ze hun klachten in de toekomst moeten voorkomen. Patiënten beoordelen deze behandeling met een 8,3.’

Persoonlijk gezondheidsportaal

Hoofdspreker van de avond was Coen van Kalken. Deze arts en kankeronderzoeker is tevens directeur van het NIPED, een kennisinstituut gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van zelfmanagement, preventie en e-Health. Het NIPED heeft een persoonlijk gezondheidsportaal met een achterliggend kennis-systeem ontwikkeld en dit wetenschap-pelijk gevalideerd. Met het Preventie-Kompas draagt NIPED bij aan preventie, vroegdiagnostiek en zelfmanagement om zo mensen uit de zorg te houden.

Het basisidee is om mensen bewust te maken dat men anno 2014 een veel slechtere levensstijl heeft dan vroeger. ‘We worden gemiddeld nu wel ouder dan in het verleden, maar het aantal levensjaren dat we echt gezond zijn neemt juist af’, ziet Van Kalken. ‘De gevolgen van bijvoorbeeld obesitas en de flinke groei in het aantal mensen met diabetes is enorm. Waardoor tevens de kosten voor chronische ziekten gigantisch toeneemt.’

Van Kalken beoogt dan ook een stimulans in het bewustwordingsproces. Hij wil mensen met de hulp van internet aanzetten tot een gezonder leven. ‘We hebben van 2007 tot 2013 een validatieonderzoek gehouden. Daarin hebben we een onderzoek gedaan met in totaal 45.000 deelnemers’, stelt Van Kalken. ‘Daaruit bleek dat slechts 24 procent van de mensen een gezonde levensstijl had. De helft zat al in code oranje met een verhoogd risico. En 26 procent zat zelfs in de gevarenzone met een sterk verhoogd of zelfs zeer hoog risico op levensbedreigende ziekten. Mensen in het rood worden doorverwezen naar eerstelijns zorg. Wat het systeem niet beoogt is om mensen in code oranje naar de dokter te sturen. Het is juist de bedoeling om hen aan te zetten tot gezondere keuzes in het leven. Waardoor ze op termijn juist weg kunnen blijven bij de dokter. Dit is een de-medicaliserend systeem.’

Advies op maat

Van Kalken heeft een persoonlijk gezondheidsaccount ontwikkeld. Daarin moet de deelnemer allerlei vragen beantwoorden over bijvoorbeeld de leefstijl, het psychische verleden, de medische voorgeschiedenis van zowel de deelnemer zelf als de familie, en het medicatiegebruik.

Bovendien moeten er gegevens worden ingevuld als lengte, gewicht, buikomvang en dient de persoon zijn bloeddruk zelf bij te houden. Eventuele onderzoeken in het lab kunnen hier ook aan worden toegevoegd. ‘Als al die gegevens in kaart zijn gebracht, krijgt de deelnemer een advies op maat. Waarbij de voor het individu best mogelijke (medische) interventie in kaart wordt gebracht. Hetgeen varieert van voorlichting voor iemand die al (vrij) gezond leeft, tot bijsturing in het leefpatroon of een behandeling via een arts voor de mensen die zich in code oranje of rood bevinden.’

Volgens Van Kalken werkt het bewustwordingsproces via zijn methode. ‘Liefst 95 procent volgt het advies op maat op. En uiteindelijk komt 2 van de 3 deelnemers tot een positieve actie in de leefstijl. Ook werkgevers zien inmiddels het belang van deze methode. Want als een werkgever een gezonde(re) werknemer heeft, gaat de arbeidsproductiviteit tot liefst 10 procent omhoog. Gezonder personeel levert de economie in Nederland dan ook jaarlijks miljarden euro’s op.’

Sinds begin november is de persoonlijke gezondheidscheck online. Er zal binnenkort een landelijke campagne volgen om het e-Health programma bij een groot publiek bekend te maken. De ambitie is om in 2015 reeds een miljoen deelnemers te hebben en een jaar later zelfs al twee miljoen.

Vervolg

In het voorjaar 2015 is er een vijfde symposium ‘Zorg en de toekomst’. Het exacte gespreksonderwerp wordt later bekend gemaakt.