ZaanBusiness Logo Wit

Trends – Dit zijn uw goede voornemens voor 2016

MKB trends

Ondernemershelden, verdieping en lokaal is lekker

Volgens MKB Nederland zijn dit de trends voor 2016:

  • Ondernemers zijn de nieuwe helden
  • Van creatie naar curatie
  • Van internationaal naar hyperlokaal.

Het feit dat Nederland nu ruim 1 miljoen ondernemers telt getuigt wel van deze trend. Het aantal zzp’ers is de laatste jaren exponentieel gegroeid en wist zelfs een toename van 30% procent te behalen, meldde het CBS eerder dit jaar. Hierdoor groeiden het aantal zzp’ers harder dan het MKB.

Verder meldt MKB Nederland dat dankzij social media en kanalen als YouTube een eigen merk zo gemaakt is. Denk maar aan jongeren die door filmpjes te uploaden zichzelf in de markt hebben gezet en nu miljoenen verdienen.

Verdieping
In 2016 draait het niet meer om vernieuwing. We hebben alles wel zo’n beetje uitgevonden. Nee, hoe kunnen we het mooier en beter maken. Er komt een verdieping van de bestaande producten en diensten en daarbij willen we expert worden binnen ons eigen gebied. Curatie, ook wel content curatie, heeft ook iets weg van leentjebuur. Neem bestaande content, van jezelf of van een ander, en update of verbeter het tot het perfect past bij wat uw doelgroep graag leest of leert.

Wat van dichtbij komt is lekker
Het is niet moeilijk om te chatten met een Chinees, maar weet u ook de naam van uw achterburen? We bewegen van digitalisering naar mobilisering naar het IoT tijdperk. Waarbij de grote jongens bepalen wat er vandaag op uw bord ligt. Volgens MKB Nederland groeit hierdoor de belangstelling voor lokale producten en markten enorm. Voorbeelden hiervan zijn onder meer initiatieven als Snappcar waar u de auto van uw achterbuurman voor een prikkie kan huren of initiatieven als de Zaanse Uitdaging.

 Lees ook de