ZaanBusiness Logo Wit

Een (Geld)wolf in Schaapskleren

Kunt u het zich nog herinneren, zo’n 20 jaar geleden? Volkswagen introduceerde voor het eerst in een middenklasse auto een prachtig zescilinder motor. Dit was toen echt baanbrekend en een ieder verheugde zich om een proefrit te mogen maken in deze, voor die tijd, toon­aangevende Golf VR6 met een 2.8 liter 6 cilinder motor voorzien van 174 brullende paardenkrachten. Deze Golf VR6 veroverde je je hart, door zijn trekkracht, zijn acceleratievermogen, zijn souplesse en zijn immense beleving van snelheid en het geluid van die ronkende zescilinder. De advertentie in die tijd liet een Golf VR 6 zien met de slogan: ‘Wolf in schaapskleren’

Nu in 2014, 20 jaar later, is de passie van onze ‘heilige koe’ nagenoeg verdwenen. Het enige waar we nu opgewonden van worden is de ‘fiscale bijtelling’ en het CO2-beleid van onze overheid, want de overheid is namelijk de nieuwe ‘wolf in schaapskleren’, let wel… de ‘Geldwolf in Schaapskleren’.

Per jaar genereert de overheid zo’n € 21 miljard aan opbrengsten door de belastingen op personen-, bestel-, vrachtauto’s en motorfietsen. De auto­belastingen zijn weliswaar geen doel­heffing ( inkomsten worden niet gege­nereerd voor de uitgaven ), echter als er slechts € 8 miljard van de genoemde € 21 miljard terugvloeit naar de uitgaven van de infrastructuur, dan is de balans nu wel heel erg scheef.

Ik verlang weer naar de tijd waarin de passie en de beleving van onze ‘heilige koe’ voor velen een dagelijks geluksmoment was, als de auto werd gestart en men met een gevoel van trots onderweg was van A naar B. Mobiliteit speelt een zeer grote rol in ons dagelijks leven en is derhalve een zeer belangrijke schakel in onze economie.

Onze ‘heilige koe’ wordt door de Nederlandse hoge belastingdruk steeds minder heilig. In een artikel van de Bovag ‘Toekomst op Autobelastingen’ wordt ook gesteld dat de autobelastingen oneerlijk zijn vormgegeven en het op termijn een onhoudbaar systeem is.

Daarom wordt het hoog tijd dat de in­richting van de autobelastingen over een andere boeg wordt gegooid! Ik spreek daarbij mijn persoonlijke wens uit, dat de beleving en de passie van onze ‘heilige koe’ hierbij dan weer een nieuw leven wordt ingeblazen, zodat je bij de introductie van een nieuwe ‘Wolf in Schaapskleren’ in de startblokken staat, voor het maken van een proefrit om deze dan vervolgens vol trots aan te kunnen schaffen! Ik sta al klaar!

Dick Dekker directeur bij ProMobility

ProMobility
Soldaatweg 11
1521 RK Wormerveer
T 075 642 01 00 F 075 642 08 13
E dick@promobility.nl
www.promobility.nl

Logo ProMobility

ProMobility Zaanstreek
Soldaatweg 11
1521 RK Wormerveer

075 642 0100
info@promobility.nl
www.promobility.nl