ZaanBusiness Logo Wit

‘Samenwerking, innovaties en durven kiezen’

Veel Zaanse bedrijven groeien, maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? Zaanbusiness vroeg het florerende ondernemingen als OBI4wan, Sturm, Het IJzerhuis en Saenkanter Fashion. 

Anno 2018 is internet booming. Het Zaanse OBI4wan helpt grote spelers als BOL.com, McDonald’s en ING op het digitale vlak van klantcontact en reputatie-management. Dankzij hoogwaardige software biedt OBI4wan dé all-in-one oplossing voor online en offline media monitoring, webcare, chatbots en media insights. Dat product slaat aan. Want sinds de oprichting in 2011 is het aantal OBI4wan-medewerkers gegroeid van 2 naar 55 en het klantenaantal naar ruim 1.100.

OBI4wan gebruikt als groeistrategie buy & build. ‘We bouwen enerzijds verder aan onze eigen dienstverlening, terwijl we daarnaast ook andere bedrijven overnemen’, legt CEO Alexander de Ruiter uit. ‘Zo hebben we vorig jaar bijvoorbeeld Buzzcapture toegevoegd. Zij waren heel goed in brand monitoring, hetgeen een prachtige aanvulling was op onze eigen producten. Dankzij de knowhow van Buzzcapture kunnen we de markt een totaalpropositie aanbieden. Dat levert veel cross sell-mogelijkheden op. Zo verkopen we nu elkaars producten aan elkaars klanten. Doordat we dankzij de overname groter zijn geworden, hebben we tevens meer slagkracht voor verdere internationale groei ontwikkeld.’

Organisatie

De overname, waarbij Buzzcapture-medewerkers naar het OBI4wan-kantoor verhuisden, vroeg wel om organisatorische aanpassingen. ‘Daarom hebben we in 2017 gefocust om de twee bedrijfsculturen bij elkaar te brengen’, vertelt De Ruiter. ‘Mensen met elkaar integreren en nieuwe afdelingen opzetten. Daardoor groeiden we afgelopen jaar autonoom wat minder snel. Maar nu hebben we wél een goede basis voor de periode erna. Breng je je organisatie niet tijdig op orde? Dan ga je stuk.’ Om te kunnen groeien, werkt OBI4wan ook met partners. ‘Dat zijn bedrijven die onze producten verkopen óf integreren in hun eigen producten’, aldus De Ruiter. ‘Dat doen we bijvoorbeeld met telefonieplatformen. Dat helpt onze partners, omdat zij hierdoor een bredere propositie krijgen. Het helpt ons aan een breder afzetkanaal of meer salescapaciteit in de markt.’

De Ruiter geeft als tip: kijk niet alleen naar je eigen bedrijf, maar ook naar de markt en je concurrentie. ‘Er is veel publieke en openbare data beschikbaar, wat de consument van jou én van je concurrenten vindt. Die info kun je gebruiken om je eigen bedrijf verder te helpen. Dat doen wij ook. Zo houden wij digitaal sterk in de gaten wat er gebeurt omtrent ons merk, maar juist ook over onze concullega’s. Misschien verzinnen zij wel iets waarmee ze ons voorbij kunnen streven. Dat moet je monitoren en voorkomen.’

Infra-aannemer Sturm

Net als OBI4wan, gelooft de innovatie-gedreven infra-aannemer Sturm in het zoeken naar juiste groeipartners. Zo ging de Zaanse onderneming (gespecialiseerd in complexe grond-, weg- en waterbouw) in 2008 een samenwerking aan met Van der Veekens. ‘Zij zijn sterk in straatwerk en wij in werk onder de grond’, geeft Sturm-directeur Frenk Clemens als voorbeeld. ‘Door onze krachten te bundelen, hebben wij destijds een aanbesteding voor de herinrichting van de Koemarkt in Purmerend kunnen winnen en uitvoeren. Die combinatie verliep zo succesvol, dat we nu nog steeds samenwerken.’ Sturm en Van der Veekens zijn twee aparte bedrijven gebleven. Wat ook een groeifactor kan zijn, is dat twee businesspartners gezamenlijk een nieuwe, derde onderneming oprichten. ‘In 2010 hebben we met een aannemingsbedrijf BodemPlan opgezet’, vertelt Frenk Clemens. ‘Projectontwikkelaars willen vaak vooraf grond laten onderzoeken en weten wat de kosten worden om de grond bouwrijp te krijgen. BodemPlan onderzoekt die grond en legt vervolgens een vaste aanneemsom neer. Hierbij doen de ingenieurs het onderzoek en Sturm het infrawerk. Zo zijn we met z’n tweeën complementair binnen BodemPlan.’

Tijd van weten

In totaal heeft Sturm (de afgelopen jaren van 40 naar 150 medewerkers gegroeid) vijf andere bedrijven overgenomen of deels overgenomen. Dat zijn Bodemplan, De Jong, Murmex, Stenen & Tegels en Markus. Deze Sturm Groep is een verband van ondernemingen die elkaar uitstekend aanvullen. Variërend van een afvalverwerker en (sier)bestrater tot een specialist in infra, sanering, sloop, water- en natuurbouw. ‘Dankzij deze samenwerkingen, verbreden we ons totaalpalet aan specialisaties die we klanten kunnen aanbieden’, aldus Clemens. ‘Dat werkt.’ Sturm werd opgericht in 1962. Dat was een tijd van doen, terwijl 2018 een tijd van weten is. De wereld in de GWW-sector is complexer geworden, zowel boven als onder de grond. Daarom investeert Sturm consequent in kennisontwikkeling. ‘Onze knowhow en technologie groeien mee’, zegt Clemens. ‘Wat vroeger een uitzetter met een piketje met een hamer de grond insloeg, wordt nu gedaan door machines die dankzij satelliet-gestuurde GPS-systemen weten hoe en waar ze moeten graven. Je moet mee met de moderne tijd.’

Het IJzerhuis

Het Zaans familiebedrijf Het IJzerhuis (anno 1907) heeft ook een grote connectie met de bouwwereld. De groothandel in gereedschappen, ijzerwaren en werkkleding, biedt vooral bouwprofessionals een onwaarschijnlijk aantal van 25.000 verschillende artikelen. Om dat allemaal tussen opslagplaats, kantoor en drie fysieke winkels (Zaandam, Heemskerk en Amsterdam) te kunnen managen, vergt dat een gestroomlijnde organisatie. ‘Als bouwbedrijven met een project bezig zijn en ze hebben een product of artikel nodig, willen ze dat supersnel hebben. Anders ligt hun project stil. Dus moeten wij logistiek zeer efficiënt kunnen schakelen. Dat kan alleen als je een hoge automatiseringsgraad hebt’, vertelt Het IJzerhuis-directeur Martijn Plooijer. ‘Daarvoor hebben we in crisistijd geïnvesteerd en een nieuw magazijn gekocht. Qua logistiek zijn we toen overgestapt op batch picking. Hiermee kun je orders gezamenlijk verzamelen. Dus willen zes klanten een bepaalde boor bestellen? Dan haal je die boren in één keer voor al die zes klanten tegelijk. Bovendien hebben we een systeem, waarbij we zien wat logistiek binnen ons magazijn de snelste ophaalroute is. Door deze efficiëntieverbetering kunnen we klanten supersnel bedienen. Hebben ze via onze webshop of app voor 11.00 uur besteld? Dan leveren wij het nog vanmiddag op locatie af.’

Klant ontzorgen

De afgelopen jaren zijn er in de bouwwereld veel zzp’ers bijgekomen. In tegenstelling tot grote bouwbedrijven, willen zij hun gereedschappen graag zelf in een fysieke winkel bij hen in de buurt aanschaffen. ‘Daarom hebben we vijf jaar geleden een vestiging geopend in Heemskerk en vorig jaar een winkel in Amsterdam’, zegt Plooijer. ‘Amsterdammers kopen gewoon graag in Amsterdam. Je moet lokaal aanwezig zijn.’ Het IJzerhuis (vijf jaar geleden ruim 25 medewerkers, nu 40) denkt verder graag mee. Zo ontzorgt het de klant administratief. Plooijer: ‘Grote bedrijven voor wie we meerdere bouwwerken beleveren, en dientengevolge ook meerdere facturen ontvangen, kunnen wij ontzorgen door digitale facturatie waardoor ze automatisch in de boekhouding van de klant verschijnen. Dus geen tijdrovende, administratieve rompslomp meer. Dat ervaart men als superfijn.’ Daarnaast gaat Het IJzerhuis snel mee met productinnovaties. ‘We hebben vele duizenden verschillende artikelen. Een groot deel van de omzet komt uit nieuwe producten van hoogstens twee jaar oud. We moeten dus meegroeien met kennis en producten. Doen we dat niet op tijd, slaap je als bedrijf in.’

Zaanbocht

Een mooi groeiend retail-gebied in de Zaanstreek is de Zaanbocht in Wormerveer. Hier geen onpersoonlijke winkelketens, maar specialistische zaken met betrokken eigenaren en regionaal karakter, zoals Leon en Petra Hamming van Saenkanter Fashion. ‘We wilden hier een mooie groep van sterke spelers met mooie producten naast elkaar zetten. Want samen ben je sterk’, vertelt Leon Hamming enthousiast. ‘Middels www.indezaanbocht.nl treden we ook collectief naar buiten. Met deze site in vier talen laten we onze toeristische ambitie zien.’ De Zaanbocht heeft inmiddels haar eigen DNA bepaald. ‘We zijn een bijzonder winkelgebied geworden’, zegt Hamming, ‘met een mix van mode, lifestyle en living. Met als toevoeging dag-horeca en gratis parkeren. Zo ontstaat het ideale winkel- en verblijfsgebied.’

Saenkanter Fashion

Zelf is Hamming met zijn zus Petra actief met Saenkanter Wormerveer. Om met het familiebedrijf (anno 1969) verder te groeien, is flink geïnvesteerd. ‘Wij hebben nu drie verschillende divisies: men, women en suits. Om duidelijker naar onze klantengroepen te zijn, hebben wij elk van deze groepen een eigen winkel met eigen ingang gegeven. Je hebt veel grote mannenmodezaken, die een klein afdelinkje suits hebben. Maar als je zoals wij écht voor zakelijke kleding durft te kiezen, willen we dat ook uitstralen. Onze pakken hebben met een eigen pand een eigen dynamiek gekregen.’ Ondanks het digitale tijdperk, gaat Saenkanter Wormerveer voorlopig geen mode verkopen via webshops. ‘We geloven in een fysieke winkel die klopt, authentiek is en vooral origineel. Als je die ingrediënten continu doorvoert, zijn mensen bereid om van ver te komen. Wij doen er alles aan dat de beleving ín de winkel zit en in die schitterende Zaanbocht. Niet in een webshopomgeving.’