ZaanBusiness Logo Wit

Van jurist tot broodbakker

Het succes van Heel Holland Bakt laat zien dat Nederlanders dolgraag in de keuken staan. En of je nu een enthousiaste thuisbakker bent of van bakken je beroep wilt maken door een carrièreswitch, het Bakery Institute is dé particuliere opleiding voor een ieder die zich wil ontwikkelen in het bakkersvak.

Als we in Zaandam de voormalige chocolade-, koek- en beschuitfabriek van Verkade binnenwandelen, maken de mixers overuren en worden de bakplaten vol energie met deegmengsels gevuld. Met het credo eat, sleep, bake, repeat aan de muur, willen enkele tientallen enthousiaste studenten alles leren op het gebied van patisserie en boulangerie.

Extra verdieping

Of je nu in één dag een superstrakke taart wilt leren maken of ervan droomt om in een prestigieus hotel of fancy patisserie te werken, voor elke jonge en oudere bakker met passie biedt Bakery Institute een gepast programma. ‘Er zijn dagcursussen, waarbij een specifiek product of bepaalde techniek centraal staat, en meerdaagse cursussen waarbij ruimte is voor extra verdieping’, vertelt directeur Tamara Hoogerwaard. ‘De 9-weekse opleidingen zijn bedoeld voor carrièreswitchers die zich willen laten omscholen tot brood- of banketbakker met als doel om fulltime of parttime in de bakkerij te werken. Ze gaan werken in een bestaande bakkerij, starten een eigen winkel of bakken als local hero voor de buurt. Met het Leertraject Ondernemerschap begeleidt Bakery Institute aspirant-ondernemer tevens bij het opstarten van een eigen bedrijf.’

Van droom naar doel

Tussen de leerlingen die de uitgebreide opleiding patisserie volgen, zien we een prachtig voorbeeld van een carrièreswitcher. De bij de marine werkende Anna Yilmaz won in 2019 Heel Holland Bakt en wil later dit jaar een eigen koffiezaak gaan openen waar ze de lekkerste taartjes kan aanbieden. Haar bakker-skills perfectioneert ze momenteel in Zaandam. ‘Vandaag ben ik op een hele toffe locatie, het Bakery Institute. Niet voor één dag, maar voor 9 weken! Je wilt niet weten hoe gelukkig ik ben’, postte Anna op haar Instagram-account, inclusief de hashtags #blijei en #vandroomnaardoel

Brede doelgroep

De doelgroep van de opleiding varieert in de leeftijd van 17 tot 63 jaar en heeft een heel diverse achtergrond: van pensioenadviseur, makelaar en beroepsmilitair tot stukadoor, kok en patholoog-anatoom. Voorkennis is geen vereiste, een leergierige houding en intrinsieke motivatie om het bakkersvak in te gaan wel. ‘Onze studenten zijn heel gemotiveerde mensen, die je eerder moet afremmen dan aanjagen. Na 9 weken behalen ze als het ware hun rijbewijs in de bakkerij. Je weet hoe het gaat: de echte routine krijg je later als je kilometers maakt op de weg’, aldus Tamara Hoogerwaard. Bakery Institute heeft sinds de oprichting in 2011 al een echte kanteling gemaakt in de branche. ‘Ons motto is: ‘Pak je voorspong vanuit je oorsprong.’ En je oorsprong is: ga terug naar de basis met duurzame grondstoffen en vaktechniek. We leren die iedereen hier zo puur mogelijk aan, omdat daar de basis van het vak ligt.’

Prakkie over 075

De boulangerie-studenten bakken dagelijks vele tientallen broden. Alle broden die aan het eind van de dag over zijn, gaan naar Prakkie over 075. Deze Zaanse organisatie zorgt ervoor dat minder bedeelden wat extra krijgen. Bovendien wordt voedselverspilling tegengegaan en ontstaan er nieuwe vriendschappen. ‘Prakkie over 075 is ontstaan uit no waste. De filosofie van niet verspillen, plus de sociale kant ervan, spreekt ons erg aan. Mochten er andere organisaties zijn die ook belangstelling hebben voor onze broden, mogen ze zich zeker aanmelden.’

Goede match met Rabobank

Sinds Bakery Institute negen jaar geleden begon, heeft het Rabobank Zaanstreek als huisbankier. ‘Rabobank heeft historisch gezien natuurlijk veel met food. Wij zijn een soort kennisknooppunt, waar je veel kunt halen vanuit de bakkerijbranche. Andersom kunnen wij van de Rabobank leren, omdat zij sectorspecialisten in huis hebben die voor hun klanten de trends in kaart brengen. De bank speelt een prima rol op het gebeid van kennisdelen. Daarom vormen wij een goede match’, weet Tamara Hoogerwaard. Melike Akdan, accountmanager mkb bij Rabobank Zaanstreek, voelt die wederzijdse aantrekkingskracht ook: ‘De Bakery Institute geeft iets terug aan de maatschappij door de overgebleven producten te doneren aan Prakkie over 075. Net als zij maken wij het verschil door maatschappelijk een bijdrage te leveren binnen de Zaanstreek. Deze acties passen bij onze coöperatie.’

Bakery Institute
Westzijde 172-E  1506 EK Zaandam
E: info@bakeryinstitute.nl
T: (0)75 – 61 57 226
www.bakeryinstitute.nl

www.rabobank.nl