Vrouwennetwerk Zaanstad Plus: ‘Ons doel is de verkiezing ieder jaar te organiseren’

Caroline van Velze, art director van Zuiver bv, stuiterde nog net niet de bank af van enthousiasme toen waarnemend burgemeester Ruud Vreeman haar naam noemde als Beste Zaanse Zakenvrouw 2017. ‘Dit is een enorme eer. Die ik graag deel met mijn 48 man/vrouw sterke team. Samen zetten we onze merken neer in meer dan 50 landen. Onze ambitie is vanuit Westzaan van Zuiver een wereldmerk te maken.’ 

Tekst: Dirk Karten Fotografie: Jolanda Fisser

Tijdens het feestelijke zakenevent, dat 21 maart in het Zaantheater plaatsvond, won ook Anne Vrieze met haar bedrijf WWZ Consultancy/WWZ Academy uit Zaandam in de categorie zonder personeel. Er waren zo’n 230 Zaanse zakenvrouwen en mannen aanwezig op de verkiezing die georganiseerd werd door het Vrouwen Netwerk Zaanstad Plus. ‘De doelstelling is behaald: uitverkochte zaal’, stelt voorzitter Petra Derlagen. ‘We kregen alleen maar positieve reacties. Zo werd gezegd dat onze ver­kiezing ‘de Zaanse ondernemersdag waardig is, maar dan gezelliger’. De opzet ons 100 vrouwen sterke netwerk naar een hoger niveau te tillen door een professioneler en zakelijker karakter, is geslaagd. Wat ‘geluksprofessor’ Patrick van Hees de zaal adviseerde brengen we gelijk in praktijk: doelen stellen. Ons doel is de verkiezing ieder jaar te organiseren.’

Heel verrast

Caroline was heel verrast toen ze haar naam hoorde als winnares. ‘Ik dacht dat Mandy zou winnen, al gooide Wanda ook hoge ogen. Als het kon, zou ik de prijs door drieën delen. De nominatie op zich was al een hele eer.’ Het ‘gezicht van de zaak’ – aldus de jury – vond haar deelname tevens een mooi moment om stil te staan bij dat waar je mee bezig bent. ‘Zo kreeg je vragen over financiële zaken, het personeelsbeleid maar moest ook je successen noemen. Het doet je beseffen wat een prachtig bedrijf je eigenlijk hebt op­gebouwd.’ Doelen voor de toekomst heeft de zakenvrouw en moeder van drie kinderen (‘op zich al een bedrijf’) genoeg. De interieurmerken van Zuiver bv, opgericht door vier Zaanse middelbare schoolvrienden, zijn internationaal succesvol. De trendy meubelen van Zuiver en Dutchbone zie je ook terug op tv, zoals in bijvoorbeeld Hotel Syndroom.

‘Zuiver DNA’

‘Het programma moet wel aansluiten op onze visie’, stelt Caroline die het ‘Zuiver DNA’ bewaakt: plezier, originaliteit en betrokkenheid. Alles met een Zaans tintje. ‘Hier liggen onze roots en daar zijn we trots op. Als de tijd het toelaat gaan we met internationale klanten de Zaanstreek door. We mogen trots zijn op de vele bekende bedrijven in onze regio. Zuiver staat misschien nog aan het begin, maar de fundamenten zijn gelegd om er – in figuurlijke zin- een wolken­krabber van te maken.’ Zie www.zuiver.com voor meer informatie en de eigentijdse collectie.

Bedrijfsbezoek

Met eigen ogen zien hoe het bedrijf eruit ziet van de Beste Zaanse Zakenvrouw 2017? Voor VNZP- deelnemers, introducés en zakenvrouwen die willen kennismaken met het netwerk, staat 18 april een bedrijfsbezoek aan Zuiver op het programma. Meer info op www.vnzp.nl 


Anne Vrieze van WWZ Consultancy/WWZ Academie:

Leven en leren als een digitale nomade

Terwijl grote bedrijven tijd verkwisten door medewerkers op de heide kennis bij te laten spijkeren, biedt drs. Anne Vrieze WMO-consulenten de kans digitaal ‘gekanteld’ te leren denken en handelen op de plek waar het slim uitkomt. ‘Dat kan zijn in je eigen woning of waar ook ter wereld. Zolang er maar een stopcontact in de buurt is’, zegt de winnares Beste Zaanse Zakenvrouw 2017 zonder personeel.

Als Anne vertelt vanuit haar woonhuis te werken, in combinatie met een jaartje meer op de levensteller, kun je denken ‘de digitale wereld is toch voor snelle twintigers?’. ‘Dan ben je wel heel beperkt, journalist!’, zegt de Zaandamse resoluut. ‘Negentig plussers Skypen met hun kinderen terwijl het gros van de mensen tot rond hun 75e digitaal actief blijft.

Anne Vrieze haalt haar kennis onder meer van goeroes als online business coach Simone Levie (goed voor een jaaromzet van € 600.000,-). ‘En mensen die als ‘digitale nomaden’ overal ter wereld leven, leren en werken. Die kennis heb ik omgezet in slimme, door mijzelf ontwikkelende E-learning modules’, vertelt Anne die haar eigen omzet in 2015 met 50% en in 2016 met 80% zag groeien. Slechts zes jaar nadat ze de overstap maakte van loondienst naar zelfstandig ondernemen. (‘ik had echt geen zin meer in de shit van de derde reorganisatie’).

Haar succes liet juryvoorzitter Dick van der Meulen zeggen ‘bij dit soort cijfers hoef je alleen maar te wachten tot iemand je bedrijf wil overnemen’ ‘Nu nog niet’, lacht Anne die naast haar academy beleids­adviezen, (interim)projectleiding en deskundigheidsbevordering op het gebied van zorg en welzijn aanbiedt. ‘Wellicht over een paar jaar als ik zelf digitale nomade wil worden.’

Meer informatie:

www.wwzconsultancy.nl en www.wmotraining.nl 

Coverstory Zaanbusiness nr:162 2017

Onze hoofdpartner

Webdevelopment: Webstation web-station.nl