Bij een ziekteverlofaanvraag heeft de werknemer een serieuze reden om zijn arbeid niet (volledig) te kunnen leveren. Voor ons als arbo adviseur is de grote vraag: wat is de werkelijke (achterliggende) reden, het obstakel dat de werknemer zijn of haar arbeid niet (gedeeltelijk) levert? Vanuit deze vastgestelde reden (70% is niet medisch), belemmering of obstakel zetten wij als casemanager en inzetbaarheidscoach een proces in werking. Waardoor werknemer en werkgever zelf tot passende oplossingen komen. Zodanig krachtig en toepasbaar dat zij die direct kunnen uitvoeren in hun dagelijkse praktijk.

Werknemer is leverancier van Arbeid!

Geef het eigendom terug aan de eigenaar!

Er is geen onderneming die als ‘doel’ heeft om werknemers in dienst te nemen. Werknemers zijn waardevol en een belangrijk middel in het leveringsproces.

Werknemers brengen hun (toegevoegde) waarde om de diensten, of producten, van werkgevers aan klanten te kunnen leveren.

Elke taak en handeling van werknemers staan in dit teken… toch? Hoor ik uw hersenen kraken? De praktijk is nogal eens weerbarstig anders!

 

Dat is nog het erfgoed van het naoorlogse hard werken voor een inkomen. Door deze historische sfeer is er een (wettelijk) functiegericht denken en handelen ontstaan.

Hierdoor is werkgever ‘mede-­eigenaar’ geworden van de inzetbaarheid.

Dit zorgt nog steeds voor de nodige verwarring mede door de (traditionele) wetgeving en cao’s. Met als valkuil dat de betalende klanten uit het beeld raken van de werknemer.

Het invullen of vervullen van een functie is een naar binnen gerichte actie. Bijdragen leveren vanuit kennis, kunde en karakter is een naar buiten gerichte actie.

De betalende klant wil zijn diensten of producten probleemloos geleverd krijgen. Dat is zijn behoefte! Vanuit een functie-invulling levert werknemer het afgesprokene. Niet meer en niet minder. Door kennis, kunde en karakter brengt werknemer gerichte klantwaarden in het leveringsproces.

Wanneer een klant uw werknemer op zaterdagavond belt met een probleem zijn er 2 reacties denkbaar:

1. Maandag ben je de eerste! Functie invulling!

2. Waarmee kan ik je helpen? Klantwaarde!

Stimuleer uw werknemers anders te kijken en hun eigen doelen te stellen in het leveringsproces. Zodat werknemers vanuit de klantbehoeften en klantwaarden hun arbeid kunnen blijven leveren.

Geef dit eigendom terug aan de eigenaar! Die heeft zijn kennis, kunde en karakter. Daarmee komt kracht, macht en verantwoordelijkheid in één hand voor het (blijven) leveren van arbeid.

Is dit eenvoudig? Nee! Het biedt wel geweldige kansen voor werknemers en werkgevers!

Is er een eenduidige oplossing? Nee!  Ga het ‘goede’ gesprek? aan met elkaar.

Wat is ervoor nodig? Het vertrouwen! Dat werknemers leerbaar zijn en volwaardig bij kunnen dragen.

Wilt u eens brainstormen over dit onderwerp? Wij gaan deze uitdaging graag met u aan! Om te leren en samen met u te zoeken naar passende antwoorden en oplossingen.

Geïnspireerd door: De Sociaal Accountant

Aandacht Arbo
Zeestraat 80
1942 AS Beverwijk
T: 0251 27 38 83
E: info@aandachtarbo.nl
www.aandachtarbo.nl

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onze hoofdpartner

Webdevelopment: Webstation web-station.nl