Het college van Zaanstad heeft ingestemd met het voorontwerp van de Zaanbrug en het uitvoeringsplan voor de verkeersmaatregelen tijdens de bouwfase. De brug vormt een belangrijke verbinding tussen de gemeenten Wormerland en Zaanstad. Het voorontwerp is de technische uitwerking van het schetsontwerp waarop in mei vorig jaar in de Stoomhal door de omgeving enthousiast werd gereageerd. De uitstraling van de nieuwe Zaanbrug blijft ongewijzigd, een fraai en rank voorontwerp, dat past in de prachtige historische omgeving. Zaanstad heeft bij de uitwerking van het schetsontwerp van vorig jaar een aantal verzoeken neergelegd bij de provincie Noord Holland. Deze hadden vooral betrekking op veiligheid (naar aanleiding van het ongeval op de Den Uylbrug), en de beheer(s)baarheid van de brug. Deze punten zijn uitgewerkt in het voorlopig ontwerp.
Het pakket van verkeersmaatregelen blijft gelijk aan hetgeen eerder is gepresenteerd. Wel zal nog nader worden onderzocht of een alternatief pakket mogelijk is, waarbij de tijdelijke brugverbinding voor langzaam verkeer ook geschikt wordt gemaakt voor autoverkeer van Wormer naar Wormerveer.
Vaart in de Zaan
Wethouder Addy Verschuren: ‘De Zaan is een belangrijke vaarroute voor de beroepsvaart tussen het Noordzeekanaal, de Zaanstreek en de Kop van Noord-Holland. Om de bevaarbaarheid van de Zaan te verbeteren en de groei in transport zo goed mogelijk te faciliteren, wordt een aantal maatregelen uitgevoerd. Door de uitvoering van het programma wordt de Zaan beter bereikbaar voor de binnenvaartschepen van de toekomst en de riviercruisevaart’.
De nieuwe brug wordt gebouwd op de huidige historisch unieke locatie en wordt vervangen door een nieuwe traditioneel Hollandse ophaalbrug met aan beide kanten fietspaden en voetpaden, voor langzaam verkeer. De doorvaartbreedte wordt vergroot van 12 naar 16,5 meter zodat ook grote schepen de brug veilig kunnen passeren. Door de bocht in de vaarweg, de smalle doorvaartopening van de Zaanbrug en de aanlegkades in de buurt van de Zaanbrug is het momenteel voor grote schepen lastig manoeuvreren. Om het aantal brugopeningen te beperken wordt de doorvaarthoogte vergroot.
Vaart in de Zaan
De nieuwe Zaanbrugbrug is onderdeel van het programma Vaart in de Zaan om het vervoer over water te stimuleren. Een groot aantal maatregelen is al uitgevoerd. Zo zijn de Bernhardbrug en de Julianabrug vervangen, is de Zaan al een keer uitgebaggerd, zijn de bedieningstijden van bruggen verruimd en is een systeem van centrale afstandsbediening geïnstalleerd. Op dit moment wordt gewerkt aan het vernieuwen van de Wilhelminasluis, de Beatrixbrug en de Wilhelminabrug in Zaandam.
De provincie Noord-Holland is opdrachtgever van het programma en werkt daarbij nauw samen met de gemeenten Zaanstad en Wormerland, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat, de Kamer van Koophandel, EVO en Koninklijke Schuttevaer. De Zaanse inzet bij Vaart in de Zaan is gericht op het vervangen van de Julianabrug, Prins Bernhardbrug, Zaanbrug, Beatrixbrug, Wilhelminabrug, Wilhelminasluis, onderzoek naar het invoeren van centrale brugbediening, de verdieping van de vaargeul, het aanpassen van zinkers en duikers en het realiseren van meer en betere opstelplaatsen in de Zaan.
Bekijk hier de video waarin wethouder Addy Verschuren een toelichting geeft op het ontwerp.