ZaanBusiness Logo Wit

Bied échte Zaanse arrangementen aan

Ruud Keinemans ziet mooie kansen voor Zaanse horeca:

Hoe kan de Zaanse horeca profiteren en inspelen op de groeiende stroom toeristen? Wat zijn de kansen, valkuilen en samenwerkingsmogelijkheden? Zaanbusiness vroeg het aan Ruud Keinemans, voorzitter Koninklijke Horeca afdeling Zaanstreek.

De Zaanse Schans trok afgelopen jaar liefst 2,2 miljoen mensen. Maar hoe laat je deze grote groep potentiële klanten ook de rest van de Zaanstreek zien? ‘Daar moet je flink je best voor doen, ze écht iets bieden. Want anders gaan ze zo naar Amsterdam, Haarlem of Alkmaar’, weet Ruud Keinemans.

Rode loper

De horecavoorzitter pleit o.a. voor een aantrekkelijke verbinding tussen de winkelstraat Gedempte Gracht en het horecaplein de Dam. ‘Je ziet nu dat als mensen aan het eind van de Gedempte Gracht zijn, ze massaal omkeren. Ze denken: hierachter is echt niks meer. Dat is een gemiste kans’, aldus Keinemans. In Haarlem heeft de gemeente bijvoorbeeld De Rode Loper aangelegd. Dat is een rood gekleurde bestrating van het station naar het centrum. Als de bezoeker eenmaal op deze weg loopt, komt het vanzelf uit waar de gemeente Haarlem de toerist wil hebben. ‘Misschien een mooi idee om ook een rode loper tussen de Gedempte Gracht en de Dam aan te leggen. Je moet de mensen met een mooie ver­bindingsweg onbewust triggeren om door te lopen.’

Meer variatie

Keinemans bepleit tevens een meer gevarieerd aanbod. Want waarom heb je in de Gedempte Gracht nauwelijks horeca en op de Dam juist alleen maar eten en drinken? Keinemans: ‘Wat maakt winkelen nu zo leuk? Winkelen en horeca door elkaar heen! Want het is leuk om een shop in te lopen en twee winkeltjes verder even op het terras te kunnen zitten. Een terrasje waar je een bekende kunt tegenkomen en gezellig samen een bakkie kunt doen. Dat ontbreekt nu. We hebben de gemeente Zaanstad daarom ook gevraagd: ontwikkel eens een horecavisie. Je moet genoeg variatie krijgen in je aanbod. Niet alleen winkel-technisch, maar ook horeca-technisch.’

Zaanse arrangementen

Daarnaast pleit Keinemans voor het aanbieden van mooie Zaanse arrangementen. ‘Kijk naar het Amsterdamse Tours & Tickets, dat voor 45 euro arrangementen aan toeristen aanbiedt. Waarbij ze in één dag de Zaanse schans, Volendam en Marken aandoen. Ze verkopen 200.000 van die arrangementen per jaar. Waarom kunnen wij dat ook niet?’, aldus Keinemans. ‘Laat zien waar we goed in zijn. Wat te denken van een Industrieel erfgoed-arrangement, waarbij we langs de molens, onze fabrieken en mooie pakhuizen gaan. Of een voedsel-arrangement, waarbij we bijvoorbeeld een Zaanse chocolade-, mayo­naise-, bier- en/of mosterdfabriek bezoeken. Wij zijn immers van oudsher dé foodmarket van Nederland. Laat dat zien; is hartstikke leuk! Of wat te denken voor een arrangement over scheepsbouw of een combinatie van alles. Stel dat we hiermee jaarlijks 25.000 bezoekers kunnen trekken. Dan verkoop je zo 25.000 kopjes koffie, 25.000 keer een lunch en 25.000 souvenirs. Naast allerlei andere extra verkopen. Dutch Toerism, een partij uit de Zaanstreek, wil deze kans nu gaan oppakken. Ik juich dat initiatief van harte toe.’ ‘Maar je kunt legio arrangementen bedenken. Zo kun je vast Nederlandse golfliefhebbers trekken met een eten-slapen-golfen-arrangement in de Zaanstreek. Of bedenk een Monet-arrangement, inclusief goed overnachten en goed eten. Ik geloof daarin.’

Werk samen

Keinemans moedigt daarnaast horecaondernemers aan om gebruik te maken van elkaars sterke punten en zo een succesvolle samenwerking te zoeken. ‘Zaanse horecaondernemers komen dit jaar bijvoorbeeld met een mooi nieuw initiatief. Ze gaan pop­muziek brengen op de Dam. De één heeft het pand, de ander veel ervaring met horeca en de derde heeft goede contacten met topbands als Kensington. Zo kun je samen een topevenement neerzetten. Ik verwacht er veel van, want Ad de Lange van de kroeg Babbels in Krommenie organiseert al elk jaar iets dergelijks. Dat is daar een groot succes.’