ZaanBusiness Logo Wit

Hoe kunnen we verder inspelen op behoefte toerist

Wethouder Dennis Straat neemt na 8 jaar met trots afscheid van Zaanstad. ‘Toen ik hier in 2009 kwam, trok de Zaanse Schans nog geen miljoen bezoekers. Dat is in 2017 gegroeid naar liefst 2,2 miljoen. We zijn dus meer dan verdubbeld. Dat is fantastisch.’ 

Straat was 9 maart jl. bij de opening van de nieuwe Zaanstore. ‘Een belangrijke mijlpaal, ook voor de gemeente: een zelfstandige VVV met een eigen gezicht en een herkenbare Zaanse identiteit. Het is een volwaardige VVV-winkel, waarbij je letterlijk en figuurlijk de Zaanse sfeer kunt proeven’, aldus Straat.

Inspelen op behoefte

Naast de groei in de Zaanse Schans-bezoekers, is het aantal Zaanse hotelbezoeken sinds 2013 ruim verdubbeld van 135.000 naar 288.000. Bovendien kent ook het Zaans museum een spectaculaire extra aanloop. Straat: ‘We maken dus grote stappen om toeristen te trekken en te behouden, maar we zijn er nog niet. De bezoekers die de Zaanse Schans aandoen, verspreiden zich daarna niet snel naar andere hot spots in de stad. Daar moet echt nog wat aan gebeuren. De grote vraag voor de komende jaren is: ‘Hoe kunnen we verder inspelen op deze behoefte?’ Het verder uitbreiden en benutten van onze publiekstrekkers, die van een wezenlijke betekenis kunnen zijn voor de stad en haar inwoners en bezoekers. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het his­torische Hembrugterrein met zijn vele parels, zoals onder andere de oude kogelfabriek. Maar je hebt hier in de stad ook het Monet-atelier. Er is zoveel moois in de Zaanstreek.’

Betere spreiding

Het centrum van Zaanstad is enorm opgeknapt, weet Straat. ‘Daarom zie je hier veel toeristen rondlopen en foto’s maken. Maar er komen er nog steeds te veel op de Zaanse Schans en te weinig hier in het centrum. Als wij straks in de kogelfabriek die kunsthal met internationale allure krijgen waaraan gewerkt wordt; dat wij ons kunnen profileren als dé Monet-stad van Nederland; als we de Zaanbocht verder kunnen benutten om dat prachtige historische erfgoed te laten zien en te laten beleven; dán komt het zeker goed met die betere spreiding.’ Wat betreft Straat is de opening van de VVV Zaanstore hét startpunt om samen met lokale ondernemers nóg meer bekendheid te genereren voor Zaanstad. ‘Marketing is van groot belang voor de stad’, zegt de vertrekkende VVD’er, die gedeputeerde in de provincie Utrecht hoopt te gaan worden. ‘De Zaanstore ligt op een hele centrale plek. Hij is niet alleen voor toeristen, maar ook voor ons Zaankanters. Ik hoop dan ook dat onze eigen inwoners komen kijken naar deze prachtige store.’