Focus op toerist met 4 Unique Selling Points

Sommige steden proberen richting de toerist ‘alles te zijn’. Omdat een focus veel beter werkt, heeft Marketing Zaanstreek de lokale identiteit teruggebracht naar 4 USP’s: Zaans Groen, het industriële erfgoed, de rivier De Zaan én de nabijheid van Amsterdam. ‘In alles wat we doen, komen die vier focuspunten steeds terug.’ 

Zaandam, Zaanstad, Zaanstreek; er was lange tijd geen eenduidig merk om het verhaal van onze stad en streek goed te kunnen vertellen. Maar dat is nu veranderd met de introductie van het nieuwe beeldmerk Zaans.nl. ‘Zaans is wat ons allemaal verbindt’, vertelt Lex Kruijver, directeur van Marketing Zaanstreek.

Uniforme uitstraling

De nieuwe Unique Selling Points komen ook terug in het logo van Zaans.nl. De letter S is het blauw van de rivier, de overige letters zijn in Zaans groen. Het dakje van de A geeft de vorm van de Zaanse huisjes weer, terwijl de vorm van de N voor de fabrieken van het indu­striële erfgoed staat. ‘We proberen met een uniforme uitstraling, zowel fysiek als online, de toeristen en onze bezoekers hetzelfde verhaal te vertellen’, aldus Kruijver. De wereldberoemde schilder Monet heeft ooit 25 schilderen gemaakt in de Zaanstreek. Moeten we ons dan ook profileren als Monet-stad? Kruijver: ‘Nee, maar we laten wél zien waarom Monet hier zo graag kwam. Dat deed hij vanwege het erfgoed; die bijzondere combinatie van de fabrieken en die groene Zaanse huisjes naast elkaar. Dat was bijzonder. En ook onze rivier die hij steeds terug liet komen in zijn schilderijen. Zo kun je Monet uitstekend plaatsen in het 4 USP’s-verhaal. Als we dat niet zouden doen, zouden we de boodschap voor de toerist te breed en te diffuus maken.’

Iconen

In het verlengde van het nieuwe beeldmerk, zijn er ook zogenaamde labels ontwikkeld met Zaanse iconen erop. Naast het Zaans.nl-logo, bestaat een icoon uit een tekening van een écht Zaanse identiteit, zoals een molen, huisje, fabriek of boot. ‘Het idee is dat onze lokale partners die labels ook gaan gebruiken. Zodat we mét elkaar het beeld van de Zaanstreek kunnen en zullen versterken’, vertelt Kruijver. ‘Amsterdam heeft het I Amsterdam-logo; dat is een ijzersterk merk geworden. Dat beogen wij ook met Zaans.nl en onze Zaanse iconen.’

Oud Holland

Het toerisme zit al jaren in de lift. De Zaanse schans boekte in 2017 een recordaantal van 2,2 miljoen bezoekers, terwijl ook het Zaanse museum en de hotelovernachtingen een stijgende curve vertonen. ‘We werken sinds een jaar of vijf uitstekend samen met Amsterdam Marketing’, legt Kruijver uit. ‘Dat programma heet Amsterdam bezoeken, Holland zien. Amsterdam vermarkt de wijde omgeving als groot Amsterdam. Zandvoort is bijvoorbeeld Amsterdam beach en het Muiderslot valt onder Amsterdam castles. De Zaanstreek wordt Old Holland genoemd, waarbij wij nog de extra verbijzondering Industrial Heritage, oftewel in­dustrieel erfgoed, hebben meegekregen. Die vermarkting werkt uitstekend. Kijk: de mondiale toerist kent Amsterdam en dus verkoop je alles onder het label Amsterdam. En Amsterdam is veel meer dan alleen de grachten. Dat laat de Zaanstreek zo mooi zien.’

Kwaliteit en beleving

Op de vraag hoe Zaanse onder­nemers kunnen profiteren van de groeiende stroom toeristen, zegt Kruijver: ‘De Zaanse ondernemers moeten heel goed doorhebben wat er gebeurt en hierop inspelen met kwalitatieve producten. Je moet altijd kwaliteit bieden. Het moet goed en af zijn. Daarnaast moet je een ervaring, een beleving, kunnen bieden. Want de concurrentie in onze regio is moordend. Is het bij ons niet goed, dan gaat de toerist zo naar Haarlem. Dus zullen we kwalitatieve topproducten moeten bieden. Gelukkig hebben we die met de Zaanse mosterd en ons lokale bier, mayonaise en chocola in ruime mate. Dat zijn enerzijds ijzersterke merken die zich bewezen hebben. En anderzijds merken die ons verhaal ondersteunen in de koppeling met de 4 USP’s.

Onze hoofdpartner

Webdevelopment: Webstation web-station.nl