Broodnodige extra omzet via social media

Het Zaanse Bakkertje is al 25 jaar een begrip. Maar mede dankzij het programma MKB Digital Workspace worden de veganistische broden en heer­lijke brownies ook ver buiten de Zaanse regio steeds populairder. ‘Digitalisering is erg belangrijk, vertelt marketeer Yunus Konuksever van Het Zaanse Bakkertje. ‘Onze marketing via social media loopt nu beter dan ooit.’

Aan de Lagedijk in Zaandijk zijn de ambachtelijke bakkers dagelijks op zoek naar de grens van lekker eten. ‘Dat is ons tot nu toe niet gelukt, en hopelijk nog vele jaren niet!’, is het smakelijke credo van Bunyamin Konuksever en Yvonne Delorme-­Klopper, die in 1996 met hun succesvolle onderneming zijn gestart.

Hulp bij digitaliseringsvraagstukken

Bunyamins zoon Yunus is binnen het 15 medewerkers tellende bedrijf actief als marketeer. Hij is daarmee verantwoordelijk om via de digitale mogelijkheden van het world wide web nieuwe klanten en extra verkoop te genereren. ‘Dus toen ik afgelopen najaar in een nieuwsbrief van Rabobank Zaanstreek de mooie mogelijkheden van MKB Digital Workspace las, was ik direct geïnteresseerd’, legt Yunus uit. ‘Ik was juist op zoek naar versterking van onze social mediakanalen. Het programma sloot precies aan bij onze behoeften.’ MKB Digital Workspace koppelt techstudenten aan mkb-ondernemers om te werken aan concrete digitaliseringsvraagstukken. ‘Wij werden gematcht met 18 scholieren van ROC Amsterdam, die de opleiding tot E-commercemanagers volgen. Dat zijn meiden en jongens van 17, die alles van social media weten.’

Inventarisatie en tips

In groepjes van 3 of 4 hebben de studenten van medio november tot half januari gewerkt aan diverse vraagstukken. Ten eerste keken ze naar de webshop van het zusterbedrijf Dutch Vegan Bakery, dat sinds 2016 vele veganistische lekkernijen verkoopt en naar klanten in heel Nederland en België verstuurt. ‘De eerste week hebben de studenten een analyse gemaakt. Zo keken ze naar: wat is de doelgroep voor Dutch Vegan Bakery, wat kopen de klanten en welke marketingtechnieken zijn tot dusver ingezet’, geeft Yunus aan. Vervolgens kwamen de scholieren al snel met bruikbare ideeën. ‘De eerste goede tip was om de bezorgkosten bij een bepaald bestelbedrag lager of zelfs gratis te maken. Dat bleek een uitstekend effect te hebben. Tijdens een actieweek met lage bezorgkosten zijn de bestel­lingen via de webshop verdubbeld.’

Veel mogelijkheden

‘Daarnaast hebben de studenten een giftcard ontwikkeld, die te koop is via onze webshop. Dat is hartstikke leuk om aan iemand cadeau te geven, waarbij de ontvanger zelf zijn favoriete vegan-producten kan kopen’, vervolgt Yunus. ‘De giftcard is volledig geautomatiseerd geïntegreerd in onze shop, dus we hebben er geen omkijken naar.’ Bovendien werd er in de feestelijke decembermaand een verkoopactie bedacht. ‘De studenten hebben een digitale kerstkaart ontworpen. Dit bleek een mooie manier om veganklanten te trekken voor onze speciale actie­producten’, zegt Yunus, die ook op het vlak van de uitstraling van de producten werd geholpen. ‘De scholieren wilden dat we onze broden, taarten en muffins zo mooi mogelijk presenteerden. Dus kwamen ze een middagje fotograferen, waardoor we nu flitsende foto’s op de webshop hebben.’

Nieuwe doelgroep bereiken

Naast het al vijf jaar bestaande Dutch Vegan Bakery, is Het Zaanse Bakkertje afgelopen mei nóg een project gestart. Via de webshop van het Browniehuys worden heerlijke, door de brievenbus passende, brownies naar klanten thuis gestuurd. ‘Omdat Browniehuys een gloednieuw bedrijf is, hadden we hier een andere vraagstelling dan bij Dutch Vegan Bakery. De studenten kregen de opdracht: hoe bereiken we een nieuwe doelgroep en hoe kunnen we social media daarbij gebruiken en inzetten.’ In de studiebanken van ROC Amsterdam is onder meer een adviesrapport geschreven voor de Search Engine Optimization, oftewel SEO, van Browniehuys. ‘Ze lieten ons zien hoe we in onze webshop bepaalde zoektermen, woorden en tags kunnen gebruiken. Want hoe beter je vindbaar bent via Google, hoe meer traffic je genereert naar onze webshop.’

Instagram shopping

Een echte eyeopener voor Yunus was de mogelijkheden van Instagram shopping. ‘Als we op onze Instagram-pagina een leuke foto van een brownie-actie plaatsen en de mensen klikken erop, worden ze direct doorgelinkt naar de juiste verkooppagina van onze webshop. Dat is bijzonder gebruiksvriendelijk voor de klant. Ook dit middel draagt bij aan onze omzet. Het doel van MKB Digital Workspace is onder meer om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen, die direct toepasbaar zijn binnen het bedrijf. Instagram shopping is voor ons een heel mooi voorbeeld.’

Goede motivatie

Browniehuys kreeg bovendien het advies om actief te worden op andere social mediakanalen, zoals YouTube en het zeer populaire TikTok. ‘We hebben dus extra huiswerk meegekregen van de studenten. Daar gaan we binnenkort zeker mee aan de slag’, besluit Yunus. ‘Ik vond het heel leuk om te zien dat de scholieren erg gemotiveerd waren. Ze kregen voor hun inzet geen studiepunten, een rapportcijfer of financiële vergoeding, maar ze genoten van hun opgedane ervaring. Het project was zowel voor hen als voor ons een heel mooi leermoment. Dus ja, het programma MKB Digital Workspace is voor ondernemers absoluut een aanrader om aan mee te doen.’

 


 

Techstudenten helpen mkb-ondernemers MKB Digital Workspace

MKB Digital Workspace ondersteunt mkb-ondernemers met 2 tot 50 medewerkers uit Noord-Holland. Hierbij werken techstudenten onder begeleiding van hun docenten in een ‘digitale sprint’ aan een vraagstuk, dat de ondernemer aan hen voorlegt. Het resultaat is altijd een oplossing, die direct toepasbaar is voor het bedrijf.

De komende drie jaar zal MKB Digital Workspace 7.000 mkb-ondernemers bereiken en 750 ondernemers in projectvorm helpen met het digitaliseren van hun bedrijf. In deze periode worden 2.000 studenten, met elk hun eigen specialisatie, ingezet. Zo kunnen zij bijvoorbeeld onder­steunen op het gebied van computer science, cyber security, software engineering, robotica en big data. Ook hebben studenten kennis van toegepaste wiskunde, media software & development, data science, block chain en online marketing.

Ondersteund door Rabobank

Het digitale project is een initiatief van Rabobank, ACE Incubator, de gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland en het Ministerie van Economische Zaken. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit, Hogeschool van Amsterdam, ROC Amsterdam en alle andere onderwijsinstellingen uit de Metropoolregio Amsterdam.

Neem contact op

Ben jij mkb-ondernemer, wil je graag tijd en geld besparen met digitalisering, maar is het vaak te duur en weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op met Ellen Spithoven van MKB Digital Workspace. Zij is bereikbaar via ellen@mkbdigitalworkspace.nl.

 

Het Zaanse Bakkertje

Lagedijk 11A
1544 BA Zaandijk
T: 075 628 1719
hetzaansebakkertje.com

 

www.rabobank.nl

Webdevelopment: Webstation web-station.nl