Als je een nieuwe auto koopt of leaset kan je geconfronteerd worden met een extreme levertijd. Uit onderzoek blijkt dat ca. 80% van de autorijders niet begrijpt waardoor dit komt. Het antwoord is simpel. De nieuwe WLTP meetmethode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) noodzaakt autofabrikanten motoren aan te passen aan de WLTP-normen voor uitstoot van CO2. Deze noodzaak in combinatie met de explosieve groei van de vraag naar elektrische auto’s sinds begin 2019, zorgt voor extreem lange levertijden.

Het jaar van de bewuste berijder

Het gaat goed in Nederland. De economie draait als een tierelier. Bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en ondernemers zitten te springen om goed personeel. Salarissen stijgen, net als de huizenprijzen. We kopen, verkopen en handelen ons dagelijks suf voor miljoenen euro’s. Nederland is meer in beweging dan ooit. Letterlijk en figuurlijk.

Vanuit ProMobility zien we meer auto’s op de weg. En dat merk je. Het is druk op de weg. Dat vergt alertheid van weggebruikers; bewust en betrokken autorijden. En zeg eerlijk: hoe bewust ben jij aan het autorijden? Behalve dat we het aantal auto’s op de weg zien stijgen, groeit namelijk ook het aantal schadegevallen. Om half 7 ’s ochtends hoor ik al de eerste filemelding op het nieuws, ‘veroorzaakt door een ongeluk’. Veroorzaakt door verkeersdrukte of gebrek aan aandacht? Ik denk veelal het laatste.

Veiligheid vergoten

Kortom, het gevolg van de toenemende beweging in Nederland, is dat het drukker op de weg is en er meer onveilige situaties ontstaan. Dat komt onze mobiliteit en bereikbaarheid niet ten goede. Wat kunnen we daaraan doen? Mijn visie: verantwoordelijkheid nemen als berijder. Mobiel uit, aandacht erbij, focus op de weg, rekeninghouden met anderen en proactief anticiperen op verkeerssituaties. Continu ‘aan’ staan. Ik denk dat veel berijders het als een vanzelfsprekendheid zien om de auto in te stappen om naar hun werk te gaan. Maar hoe scherp ben je op dat moment dan eigenlijk?

Drukte op de weg verminderen

Verantwoordelijkheid nemen als berijder zit ‘m ook in het minder belasten van ons verkeersnet. Hoe? Door wat vaker aan het collectief belang te denken. Als je het mij vraagt is de drukte op de weg mede het resultaat van het toenemende individualisme. We stappen allemaal in onze eigen auto en duiken vervolgens met z’n allen de A4 op die muurvast staat, omdat we allemaal bezig zijn met ‘ik moet zo snel mogelijk van A naar B’. Maar laten we eens wat vaker kijken naar het collectieve belang: wat kan ik anders doen om de mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland te verbeteren? Hoe kunnen we rekeninghouden met onze individuele belangen, zonder het collectief belang uit het oog te verliezen? Denk aan deelauto’s, een fiets van de zaak, flexibele werktijden, etc.

Een goed voornemen…

Een interessante gedachte om het nieuwe jaar mee te beginnen, vind je niet? Zelf ga ik bijvoorbeeld met mooi weer lopend naar de zaak. Een flinke wandeling van driekwartier. Met de hond. Dan luister ik muziek, of een luisterboek, of ik doe meteen wat belletjes. En werk ik meteen aan mijn andere goede voornemen om genoeg te bewegen.

Stof tot nadenken: wat kan jij doen om de mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland te verbeteren?

Dick Dekker – directeur ProMobility Zaanstreek

 

 

ProMobility Zaanstreek
Soldaatweg 11
1521 RK Wormerveer
075 642 0100
dick@promobility.nl
www.promobility.nl

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Webdevelopment: Webstation web-station.nl