MAAK, ’t Lokaal, stages en kuikens

Bedrijven met een marketingspecialist in dienst kunnen een mbo-stagiair aannemen. Kleine mkb-bedrijven zonder marketeer in dienst hebben die mogelijkheid meestal niet. Voor hen kan ’t Lokaal een uitkomst bieden. Zo krijgen mbo-studenten bovendien de kans om bij kleinere bedrijven in de eigen regio stage te lopen.

’t Lokaal is een erkend leerbedrijf voor Marketing en Communicatie. De stagiairs werken aan marketingopdrachten onder de vlag van ’t Lokaal, dat ook de vakinhoudelijke bege­leiding verzorgt. Zo snijdt het mes aan niet twee, maar zelfs drie kanten: de school wil studenten graag de kans geven om meer in de praktijk staan, ’t Lokaal wil studenten en bedrijven bij elkaar brengen en bedrijven zijn geholpen met de inzet van stagiairs.

In september is binnen ’t Lokaal gestart met een eerste groep studenten in samenwerking met het Regio College. Speciaal daarvoor is het Studenten Marketingbureau `t Kuiken opgericht met vijf stagiaires van het mbo en een hbo’er, die tegelijkertijd ook de oprichters waren van ’t Kuiken. Voor de doorontwikkeling van ’t Kuiken is de nieuwe lichting stagiairs en opdrachten broodnodig. Heeft u een marketingopdracht maar geen marketeer? Mail dan naar info@tlokaal.nl. Website: tlokaal.com.

MAAK.Zaanstad: jongeren betrekken

Een mbo-stagiair Marketing hield zich in opdracht van de gemeente Zaanstad bezig met marketingvragen binnen het project Maak.Zaanstad. De vraag was: ‘Ook op de lange termijn wil Zaanstad een stad zijn waar mensen met plezier wonen, werken en leren. Daarom willen we werken aan meer en betere woningen, verbindingen en voorzieningen. (…) Hoe we dat kunnen doen? Daarover gaan we met elkaar in gesprek.’

De frisse kijk van jongeren

Het rapport van de betreffende stagiair richt zich op jongeren: ‘Welke ontwikkelingen zien zij, hoe zien zij de toekomst? De jongeren zijn de toekomstige bewoners. We moeten hen blijvend informeren, inspireren en van daaruit actief betrekken bij de toekomst van Zaanstad. Het is voor jongeren belangrijk om zich uitgenodigd te voelen om invloed te hebben op hun eigen toekomst. Ook al hebben zij misschien minder kennis van allerlei belemmeringen in de praktijk, ze hebben daardoor juist een frisse kijk. En dat is een kijk die we willen horen!’

In het rapport adviseert de stagiair onder meer gebruik te maken van social media en ’t Lokaal (programma’s Local Heroes en ’t Kuiken). Ook heeft de student een enquête uitgezet onder jongeren over de beleving van hun wijk. Alles over MAAK vindt u op Maak.zaanstad.nl.

Foto: ’t Lokaal

Webdevelopment: Webstation web-station.nl