ZaanBusiness Logo Wit

Dit zijn de Marketing trends voor 2016

Van tekst naar beeld

Moving look book, live is alles en een persoonlijke boodschap

Video gaat het winnen van tekst het komende jaar. Dit jaar werd de horizontale video geïntroduceerd voor bijvoorbeeld Instagram. Hierdoor hoeft u een telefoon niet meer te kantelen, maar wordt hij gelijk op schermbreedte getoond.

Daarnaast is het moving look book al een tijdje niet meer weg te denken als de nieuwe manier om uzelf of uw bedrijf te presenteren. Bij een moving look book maakt u een korte film waarin u zichzelf presenteert en vooral waarin u laat zien wat u onderscheidend maakt op de markt. Zo liet Doutze Kroes bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf opnemen waarin ze eenvoudigweg uitlegt hoe je haar naam uitspreekt en wat mensen er zoal van maken in andere talen. En dit in het zwart-wit en tegen de achtergrond van een kale muur. Je moet er maar opkomen.

Het is niet voor niets dat platvormen als Facebook, WhatsApp en Skype de afgelopen tijd enorm hebben geïnvesteerd in videodiensten en livestreamen hoog op de prioriteitenlijst hebben gezet. We willen het nieuws en updates niet meer achteraf ontvangen, we willen er middenin zitten. Livestreaming apps schieten als paddenstoelen uit de grond.

En dan nog dit… Bij beeld denkt u waarschijnlijk al snel aan videomarketing, en terecht. Want deze vorm van marketing wordt al de toekomst van internet genoemd, maar daarnaast wordt het ook nog eens gecombineerd met relatiemarketing. Via uw CRM systeem kunt u persoonlijke details toevoegen aan uw (bedrijfs)video’s en wordt de klant persoonlijk aangesproken wanneer hij uw video bekijkt. Voorbeeld: Uw klant start de film die u zojuist verstuurd heeft en hoort een representatieve dame zeggen: ‘Hallo Anna, fijn dat je ons bezoekt…’ Het kan. Echt.

SEO trend: linkbuilding

Links betekenen hogere zoekresultaten

Google zelf heeft ook een trend voor 2016: linkbuilding. Door te zorgen dat andere bedrijven een link op hun site zetten naar uw website wordt u eerder gevonden in de zoekmachines. Dit principe heet linkbuilding.

Enige voorzorg is hierbij wel geboden. Want als u uw website te pas en te onpas op allerlei sites laat vermelden kan Google dit als spam gaan bezien en dan komt u op het strafbankje te zitten. Net als het kopen van links door Google wordt afgestraft. Daarnaast moet u van tevoren bedenken wie uw doelgroep is en ervoor zorgen dat u voornamelijk op websites terechtkomt waar u ook gezien wilt worden.

Want met wie u aan de stamtafel komt te zitten markeert Google als uw ‘vrienden’. Kort gezegd, links bij vooraanstaande bedrijven zetten uw bedrijf ook hoger op de kaart. Kwestie dus van de juiste vrienden maken.

Als laatste zijn alleen relevante links belangrijk. Dus laat die link op de foodblog van uw nicht maar zitten als u kantoorartikelen verkoopt. Liever een link op een site van een bedrijf.

Lees ook de