ZaanBusiness Logo Wit

Ontwikkelingen in de drankenwereld

De biermarkt is de laatste jaren enorm gegroeid. Ook de supermarkten zien dat en willen hier ook van profiteren. Zo besloot Albert Heijn vorige maand om het bierassortiment eens flink te veranderen. Er zijn veel bieren bijgekomen, waaronder ook van de kleine brouwerijen. 

Is dit nu een goede ontwikkeling of niet? Als specialist/slijter ben ik hier erg huiverig voor. Niet omdat ik de concurrentie niet aan kan, prijzen zijn bij ons gelijk en soms nog goedkoper. Maar omdat er daar niemand advies kan geven en de bieren verkeerd in de markt wordt gezet. Wat weten supermarkten bijvoorbeeld van de ’tht van een IPA’? Dit is een hoppig bier dat zo jong mogelijk gedronken moet worden. De houdbaarheidsdatum zegt in dit geval niet alles. In de Allerhande schrijven ze dat meer hop voor meer alcohol zorgt, ha ha, laat de hop nu juist de smaakmaker in het bier zijn.

Daarnaast kunnen veel kleine brouwerijen de normale productie nu al niet aan. De supermarkten gaan na verloop van tijd om meer bier vragen en de prijzen moeten omlaag. Voor je het weet wordt er straks ook met speciaalbier gestunt, verdienen de brouwers er niks meer aan en is de markt stuk. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.

Een andere ontwikkeling in de drankenwereld is dat je steeds meer mooie producten ziet, maar ook aparte producten. Er is veel beweging hierin. Neem bijvoorbeeld Au Chocolat Sparkling, dit is een mousserende wijn met aroma’s van echte chocolade. Deze wijn is uniek en kan zowel voor aperitief als bij het dessert gedronken worden. De afdronk is verrassend droog. Voor chocoladeliefhebbers is dit een absolute must! Heerlijk bij een chocolade dessert of bijvoorbeeld kersentaart. Met deze wijn verras je echt iedereen! Flessen gaan er steeds mooier uit zien, neem de serie van Tropez Rose. De uitstraling is origineel, pakkend en trendy. Deze zomer zal Tropez te vinden in alle hippe clubs, terrassen bij de betere strandtenten. Domaine Tropez is in 1996 opgericht door het samenvoegen van meerdere percelen in de Côtes de Provence. Volgens wijnmaker Gregoire Chaix is Domaine Tropez het resultaat van een passie voor wijn. Tropez Rose is de trendy hit voor deze zomer!

Wil je deze heerlijke wijnen graag een keer proeven, kom dan naar onze voorjaars wijnproeverij op zondagmiddag 17 mei. Groeneveld zorgt deze middag voor heerlijke hapjes en Lex Brakenhoff voor heerlijke broden. Meer informatie vind je op onze website: www.drinks-gifts.nl

Een andere samenwerking met Lex Brakenhoff is voor zijn nieuwe boek “Duivekater”. Verschillende chefkoks uit de Zaanstreek hebben gerechten geschreven in dit boek met de Duivekater van Lex. Wij hebben bij deze gerechten passende wijnen gezocht. Meer informatie vind je op de website: www. duivekater.nl.

Slijterij Drinks & Gifts

Heiligeweg 15A
1561 DD Krommenie
T: 075-6405179
E: info@drinks-gifts.nl
www.drinks-gifts.nl