Als je een nieuwe auto koopt of leaset kan je geconfronteerd worden met een extreme levertijd. Uit onderzoek blijkt dat ca. 80% van de autorijders niet begrijpt waardoor dit komt. Het antwoord is simpel. De nieuwe WLTP meetmethode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) noodzaakt autofabrikanten motoren aan te passen aan de WLTP-normen voor uitstoot van CO2. Deze noodzaak in combinatie met de explosieve groei van de vraag naar elektrische auto’s sinds begin 2019, zorgt voor extreem lange levertijden.

Prinsjesdag en jouw lease auto

Niet alleen voor ProMobility, maar ook voor talloze leaserijders is het altijd weer spannend welke plannen de regering lanceert tijdens Prinsjesdag. En dan in het bijzonder de plannen rond mobiliteit. Bijtelling, wegenbelasting, BPM, brandstofaccijnzen. Wat gaat er komende jaren vanuit onze portemonnee richting de schatkist?

Volgens de gepresenteerde regeringsplannen zal, in de opmaat naar 2026, elektrisch rijden, hybride rijden en rijden op fossiele brandstof nagenoeg gelijk getrokken worden. Anders gezegd, voor elektrische en hybride voertuigen worden de voordelen op de bijtelling, wegenbelasting en aanschafbelasting langzaam afgebouwd. Toch blijven er voor­delen verbonden aan geheel of deels elektrisch rijden. Dick Dekker, directeur van leasemaatschappij ProMobility: ‘De keuzes die je als leaserijder moet gaan maken worden door de regeringsplannen wel complexer. Looptijd, nieuwwaarde en jaarkilometrage zullen nog nauw­keuriger afge­wogen moeten worden. Nu gaan per jaar de kosten­componenten veranderen en dat moet doorgerekend worden over de hele looptijd van een lease overeenkomst. Het is dus zaak voor ons als leasemaatschappij onze klanten goed te adviseren en begeleiden. Het wordt dus nog meer maatwerk. Want ook binnen een wagenpark, zal elke auto specifiek onder de loep genomen moeten worden.’

De 9 belangrijkste punten over belasting, mobiliteit en de plannen van de regering. In 2020 wordt de bijtelling van geheel elektrische auto’s ver­dubbeld van 4 naar 8%. Deze 8% geldt slechts tot de eerste 45 mille. Over alles daarboven dient wel 22% bijgeteld te worden.

In 2021 stijgt de bijtelling naar 12% over de eerste € 40.000. Over de nieuwwaarde boven de €40.000,- geldt een bijtelling van 22%.

BPM of aanschafbelasting wordt geheven op basis van de CO2-uitstoot. Op dit moment zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM. Dit blijft tot 2015 van kracht. Daarna betaal je eenmalig € 360 en zal deze bijdrage per jaar worden aan­gepast aan de inflatie.

De motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s blijft € 0 tot 2025. Daarna krijgt men nog maar 25% korting op de dan geldende tarieven voor motorrijtuigenbelasting.

Plug-ins (hybrides) kregen al 50% korting op de motor­rijtuigenbelasting. Deze korting blijft tot 2025 van kracht.

Veel van de milieuvriendelijke elektrische auto’s en plug-ins worden als occasion geëxporteerd. Er Om de export terug te dringen stelt de overheid €100.000.000 euro beschikbaar om elektrische voortuigen in Nederland te houden. Hoe ze dit gaan doen wordt later dit jaar bekend gemaakt.

Berijders van zonnecelauto’s en brandstofcelauto’s (waterstof e.d.) krijgen geen bijtelling, ongeachte de nieuwwaarde.

Vanaf 1 januari 2021 wordt de accijns op diesel verhoogd met 1 cent per liter. Twee jaar later wordt deze accijns nog eens met 1 cent per liter verhoogd.

De overheid gaat in 2020 € 3.000.000.000 in wegen investeren.

www.promobility-regioblog.nl

http://greenbusinessclub.nl/zaanstad/sqdq

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Webdevelopment: Webstation web-station.nl