ZaanBusiness Logo Wit

Smitco uit Westzaan: Trendsetter in sierbestrating

Wie zijn straat of tuin wil verfraaien, moet bij Smitco zijn. ‘Want wij zijn op dit gebied altijd trendsettend en nooit trendvolgend’, zegt Sijbrand Smit junior van het Westzaanse bedrijf.

In het bedrijfslogo staat dat Smitco in tuinhout en sierbestrating handelt. Maar de firma verkoopt veel meer: van blok­hutten, afvoergoten, bloembakken, tuinverlichting en betonschuttingen tot gewolmaniseerd hout, ijzerwaren, kunststof composiet, kunstgras en fonteinen van natuursteen. ‘Wij hebben een paar duizend artikelen in ons assortiment. Dat is de grootste collectie van Nederland’, geeft Smit aan. ‘Waarvan een zeer groot deel uit directe voorraad leverbaar is. Daardoor zijn onze levertijden zeer kort.’

Smitco levert vooral aan de groothandel, zoals stratenmakers, hoveniers en tuin­centra. ‘Hiervoor hebben wij een speciale hoveniersafdeling, waar de professional snel en vakkundig van materiaal wordt voorzien. Daarnaast leveren we uiteraard al jaren met veel plezier aan onze zeer geliefde particuliere klanten.’

Gouden greep
Smitco is altijd een trendsetter geweest. Zo begon Smits vader in de jaren ’70 met de import van bielzen uit Engeland. Dit bleek een gouden greep, omdat het destijds helemaal in was om biels zowel binnen als bielzentafel, als buiten in de tuin, te verwerken. ‘Ik ben continu op zoek naar nieuwe artikelen’, zegt Sijbrand Smit junior. ‘Wij waren bijvorbeeld één van de eerste handelaren in tuinartikelen, die hardsteen en graniet vanuit Azië op grote schaal gingen aanbieden. Vandaag de dag onderscheiden wij ons vooral door in Azië de bekende natuursteensoorten in onze eigen maten te laten zagen. Zoals tegels van 60×90 en 40×120 centimeter en bijvoorbeeld hardhouten vlonderdelen in de maat 28×195 cm.’

Smit is altijd met de toekomst bezig. ‘Naar mijn gevoel is de periode van zwart en grijstinten zo goed als afgelopen. We gaan weer meer richting de beige, bruin en mauve kleuren. Uiteraard spelen we daar ook op in. Ik ben op dit moment al klaar met dit seizoen en reeds volop bezig om het assortiment voor 2015 te bepalen.’

Webwinkel
Smitco heeft sinds enkele maanden een webwinkel. ‘Dat is rijkelijk laat’, geeft Smit toe. ‘Maar wij hadden een webwinkel in gedachten, die nog niet bestond. Dus hebben we alles zelf moeten ontwikkelen. Dat was zo’n grote klus, dat we er bijna twee jaar mee zoet zijn geweest. Het uiteindelijke resultaat is erg goed. Vanaf dag één kregen we direct volop bestellingen binnen. Niet alleen vanuit onze eigen regio, maar ook van ver daarbuiten. Zo hebben we in augustus onze eerste bestelling vanuit België genoteerd en uitgeleverd.’

Trots
Smitco werkt met een vaste groep mensen van zo’n tien personen. ‘In deze ploeg is al jaren een minimaal verloop. Hier zijn wij zeer trots op. Wij streven ernaar om een sfeer te creëren, die prettig is om in te werken, waardoor deze sfeer ook door onze klanten gevoeld wordt’, zegt Smit.

Rabo Omnikassa
Smitco heeft een prima relatie met de Rabobank Zaanstreek. ‘Wij bankieren er al vanaf het allereerste begin van ons bedrijf. Zowel zakelijk als privé. We hebben nooit de urgentie gevoeld om dit te veranderen. Onze laatste ervaring met de Rabobank betreft de Rabo Omnikassa om de betalingen in onze webwinkel in goede banen te leiden. Deze kassa werkt fantastisch. Het is een complex systeem, dat verbazend eenvoudig werkt.’

Smitco
Guispad 5
1551 SX Westzaan
T: 075-6218541
E: info@smitco.nl
www.smitco.nl