ZaanBusiness Logo Wit

Snelle groei? Komt dat nog voor?

Dit is een thema dat ook op de Zaanse Ondernemersdag behandeld wordt. Door alle berichtgeving over de crisis zou je bijna denken dat dat bijna niet meer voor komt. Toch is dat zeker niet het geval. Laatst mocht ik op een bijeenkomst spreken over financiering van snelle groei. Eerst een algemeen kader bespreken, daarna de praktijk behandelen. Het waren ondernemers die ook in deze tijden groeipercentages van meer dan 30 procent op jaarbasis laten zien. Echt pareltjes van ondernemingen en (jonge) ondernemers. Hoe financier je dan deze groei? Bij elke ondernemer lag de problematiek anders.

Steeds meer komt bij ons de vraag binnen of er geen alternatieve financiering van bedrijfsactiviteiten is. Men is wel klaar met de banken. Ze willen toch niets. Vaak komt dat voor, maar, eerlijk gezegd is het de vraag of dit werkelijk zo is. Het is onze ervaring, dat er nog best veel mogelijk is, maar uiteraard niet alles. Cruciaal is daarbij: Ga pas naar de bank wanneer je je voorbereiding uitstekend hebt uitgevoerd.

Om succesvol financiering te krijgen moet je als ondernemer heel goed nadenken over je plannen:

• Commercieel: wat is je strategie, welke klantengroepen ga je bedienen, welke markten betreed je, wie zijn je concur­renten, waarom zullen klanten voor jou kiezen en niet voor een ander, welke marketingtools zet je in?

• Operationeel: hoe ga je de plannen organiseren? Wat wordt de juridische structuur, hoe wordt het organogram, hoe regel je je informatievoorziening en zorg je dat je je onderneming financieel in de greep houdt (zeker bij snelle groeiers erg belangrijk, want dat wordt nog wel eens vergeten)?

• Financieel: Wat zijn de benodigde investeringen? Wat zijn de verwachte resultaten, balansen en liquiditeits­ontwikkelingen, liefst op maandbasis?

• Verder is het natuurlijk van belang wat jij zelf kunt inbrengen.

Pas wanneer bovenstaande zaken heel duidelijk zijn, kun je kijken welke financier bij je past. Je redt het niet met eenvoudigweg een extrapolatie van de resultaten­rekening naar de komende jaren. Wanneer je bovenstaand drieluik van commercieel, operationeel en financieel, goed doordacht hebt, is het tijd om een financier te zoeken. Niet eerder. Dat kunnen banken zijn, en mocht dat echt niet lukken, zijn alternatieve vormen mogelijk. Maar eerst goed voorbereiden. Essentieel!

Pieter van den Berg,
Managing Partner
Sophista B.V.Alkmaar
Robijnstraat 20, 1812 RB Alkmaar
Postbus 3026, 1801 GA Alkmaar
T 072 540 80 10 F 072 540 80 20
info@sophista.nl
www.sophista.nl

Sophista logo

Sophista fusies & overnames
Arcadialaan 32 CD
​1813 KN Alkmaar

072 540 80 10
info@sophista.nl
www.sophista.nl