ZaanBusiness Logo Wit

Vrouwen Netwerk Zaanstad Plus wil met nieuw jaarthema zichtbaarheid vergroten

“We gaan op 25 september met onze jaarprogramma voor 2018/2019 het derde jaar in als bestuur. Natuurlijk zijn we gelukkig met de groei naar circa 135 leden en waardering voor onze inspanningen het netwerk te professionaliseren. Tegelijk is het ook spannend of we deze groei vast kunnen houden. Mij bekruipt ook het gevoel ‘nu begint het pas”, stelt VNZP-voorzitter Petra Derlagen.

Het seizoen werd succesvol afgesloten met een bijzonder geslaagde Zakenvrouwverkiezing. Zo mocht het Vrouwen Netwerk Zaanstad Plus (VNZP) gedurende dit seizoen de 125e deelneemster noteren en de teller loopt door. Toch is groei niet vanzelfsprekend. Petra en haar medebestuursleden Linda Tuijn, Mariska van Houten en Jenny Luten leggen de lat in het nieuwe jaarprogramma fors hoger. Met het thema ‘Zichtbaarheid’ gaat zelfs de naam ‘op de schop’.

Zichtbaarheid

,,Na onze thema’s Professiona-lisering en Groei staat nu Zichtbaarheid van ons netwerk centraal. Dat begint met een sterke naam. We hebben onszelf en onze deelnemers de vraag gesteld; is de term ‘vrouwennetwerk’ nog van deze tijd? Maakt het duidelijk waar we voor staan?”, vraagt de voorzitter zich af. ,,Natuurlijk hebben we er als bestuur enorm veel tijd gestoken om een netwerk neer te zetten waar vrouwelijk ondernemend Zaanstad echt wat aan heeft. Willen we onze ambities waarmaken en doorgroeien naar de 200 leden in 2020, dan is het nu tijd om extra stappen te zetten. Waaronder een andere naam.”

Brede groei netwerk

Het netwerk groeit niet alleen in ledental (16% in seizoen 2016-2017 en 25% in seizoen 2017-2018), ook qua diversiteit in branches en kwaliteit. Zo onderkennen leidinggevende zakenvrouwen van grote bedrijven inmiddels de waarde van het lidmaatschap (100 euro per jaar). Toch valt er nog veel te winnen voor het bestuur. ,,Er zijn nog altijd vrouwelijke ondernemers die nog nooit hebben gehoord van ons zakenplatform”, zegt Petra. Als de tijd het toe zou laten, zou ze het liefst persoonlijk iedere Zaanse zakenvrouw attenderen op het VNZP. Maar omdat dit niet mogelijk is wordt er achter de schermen gewerkt aan een gedegen marketingplan. Vergroten van de naamsbekendheid staat daarin centraal.

Te bescheiden…

,,Ook bij de nominaties voor de Zakenvrouwverkiezing bleek weer: zakenvrouwen zijn vaak te bescheiden over wat ze hebben bereikt. Door je aan te sluiten bij ons netwerk ontmoet je niet alleen andere betrokken onderneemsters; het inspireert en motiveert jezelf én anderen. Dat doe je op een manier die bij je past. Want zakenvrouwen vergeten nog wel eens trots te zijn op wat ze hebben bereikt. Het VNZP biedt de kans je bedrijf in de schijnwerpers te netwerken.”

Wederom geslaagde verkiezing

Met de verkiezing geeft het VNZP Zaanse zakenvrouwen een prachtig podium. Maar je moet wel zelf de stap zetten. ,,De verkiezing was weer een groot succes. De zaal in het Zaantheater was propvol, de sprekers top, inspirerende winnaars, kortom zeer geslaagd. Deze zichtbaarheid willen we vasthouden. Dat doen we bijvoorbeeld door met een team zakenvrouwen op 9 september mee te lopen met Zaan de Wandel. De wandeltocht tegen de strijd in borstkanker.”

Nieuwe jaarprogramma

Het nieuwe jaarprogramma begint officieel op 25 september met een bedrijfsbezoek aan bromeliakwekerij Cornelis Bak in Assendelft. Hoe zakenvrouw Elly Bak, samen met directieleden Peter en vader Jacob, dit 50-jaar jonge bedrijf succesvol leidt, wordt dan haarfijn uit de doeken gedaan. Wie daarbij wil zijn,
vindt meer informatie op: https://www.vnzp.nl/lid-worden/