ZaanBusiness Logo Wit

ZaanLinQ: Strakker,beter, professioneler

‘De line-up is dit jaar gewoon top. De kaart­verkoop gaat prima, het programma is zo goed als rond. En dankzij de onmisbare medewerking van het Zaan­theater hebben we ook de grote zaal tot onze beschikking. Plus vier geweldige genomineerde zakenvrouwen! Bovendien organiseren we het niet voor de eerste keer. We leren van iedere editie. Dit ZaanLinQ Event wordt strakker, beter én professioneler’, aldus ZaanLinQ-­voorzitter Petra Derlagen.

Naast de kleine- wordt de grote zaal van het Zaantheater bij het ZaanLinQ Event 2019 getrokken. Angela Groothuizen is gastvrouw. Op de afterparty kun je swingen op muziek van de zussen Klemann alias Loïs Lane. Plus een uitdagende spreekster die de Zaanse zakenmensen het geheim zal verklappen hoe je met overtuiging zelfs ijs aan Eskimo’s kunt verkopen. Met natuurlijk de bekendmaking van de eretitel Zaanse Zakenvrouw 2019 als kers op de (zaken)taart. Op 26 juni gaat het allemaal gebeuren in het Zaantheater. Vrouwennetwerk ZaanLinQ maakt zich op voor een spetterende seizoenafsluiting.

Alle zalen Zaantheater

‘Nieuw dit jaar is dat de verkiezing in de grote zaal plaatsvindt en de afterparty in de kleine. Ach, we huren net zo makkelijk het hele Zaantheater!’, stelt Petra lachend. Om toe te voegen: ‘Dat heeft ook te maken met technische zaken rond de afterparty. Bovendien was het voor ons echt niet mogelijk geweest als het Zaantheater niet had meegedacht. Hun medewerking is echt top. Daardoor kunnen we echt groter dan ooit uitpakken.’

Chemie

Petra mag dan in haar rol als voorzitter boegbeeld van de inmiddels 165 deelneemsters tellende zakenclub zijn, ze stelt met nadruk ‘ZaanLinQ laten groeien en het event organiseren is teamwork. We zijn nu als vierkoppig bestuur vijf jaar onderweg. De chemie is alleen maar sterker geworden. Onze kracht is snel schakelen, korte lijnen en nooit stoppen.’

‘F*ck die Onzekerheid’

Sinds Petra in 2015 voorzitter werd, is ook de groei van het ledental niet gestopt. Het bestuur heeft de ambitie in 2020 maar liefst 200 deelneemsters. Medio 2019 tijd voor de vraag: gaat dat lukken? Zijn er wel zoveel onderneemsters? ‘De blijvende groei is het bewijs dat er behoefte is aan een vrouwennetwerk. We zitten qua planning waar we willen in groei van het aantal deelneemsters. Al wordt het met ons nieuwe jaarprogramma tijd om de eindsprint in te zetten. Het thema is nog niet rond, maar een tipje van de sluier wil ik oplichten: we beginnen in september met de presentatie van Vreneli Stadelmaier. Zij is loopbaancoach, voormalig co-host in het programma Zaken doen met bij BNR Nieuwsradio en schrijfster van F*ck die Onzekerheid. In dit boek gaat ze in op het gegeven dat veel werkende vrouwen last hebben van het ‘impostor syndrome’: ze zijn goed in wat ze doen, maar hebben toch het gevoel dat ze vroeger of later door de mand zullen vallen.

Sfeer

Met de gestage groei is ook de vraag ‘waarom juist een netwerk voor onderneemsters?’ beantwoordt. Over wat voor sfeer is er heerst tijdens de bijeenkomsten zegt Petra: ‘Ik denk dat verbinding zoeken, elkaar wat gunnen en openheid over lastige zaken waar je soms als onderneemster mee rondloopt, ZaanLinQ kenmerkt. Maar ik pleit zo voor eigen parochie! Stel die vraag liever aan onze deelneemsters.’

Ook mannen welkom

De voorzitter sluit het andere geslacht niet uit bij alle onderdelen van het ZaanLinQ-jaarprogramma: ‘Zakenmannen zijn op 26 juni van harte welkom! De verkiezing is een feestje, maar gelijk een prachtig netwerkmoment. En dat doen we graag samen.’ Dat bewees ZaanLinQ al begin dit jaar toen met De Corner en Maatschappij gezamenlijk de nieuwjaarparty werd georganiseerd.

Genomineerden

Dit jaar is er één categorie om uit te kiezen met vier genomineerden. ‘Een aparte titel voor de zakenvrouw ‘zonder personeel’ geeft een stempel die we niet willen hebben. Bovendien doen ‘eenpitters’ zakelijk gezien niet onder voor onderneemsters mét personeel’, aldus Petra.

Ze is tevreden over de diversiteit van de vier genomineerden voor de verkiezing tot Zaanse Zakenvrouw 2019. ‘Van onderneemsters die prachtige producten verkopen, jarenlang ervaring hebben in een bijzondere dienstverlenende markt, nog maar heel jong én al succesvol zijn tot iemand die in de detailhandel geslaagd onderneemt (heel knap vandaag de dag). Ik ben blij niet zelf een keuze te hoeven maken wie de titel krijgt.’

Publieksprijs

Naast de keuze van de vakjury bestaat dit jaar ook de kans voor het publiek om een van de vier genomineerden in de prijzen te laten vallen. Via zaanlinq.nl en de sociale mediakanalen van ZaanLinQ is het mogelijk een stem uit te brengen op degene die met de Publieksprijs 2019 naar huis gaat.

Kaartverkoop

Met het erbij trekken van de grote zaal is er meer ruimte dan ooit voor zakelijk Zaanstreek om het ZaanLinQ Event 2019 mee te maken. Naast een sterk programma, de spannende verkiezing, de spetterende afterparty met Lois Lane is er een overheerlijk buffet en natuurlijk uitgebreide mogelijkheden om te netwerken. Kaarten zijn te koop via: https://zaanlinq.nl/zaanlinq-event-2019/ Op de website is ook het complete programma te vinden. Per verkocht kaartje schenkt ZaanLinQ € 2,50 aan de stichting [Z]aan de Wandel. Aanvang 16.00 uur, einde 21.30 uur.

 


 

Floor Kliffen van Cotton Spa: ‘Ik heb altijd een nieuw project nodig’

‘Ontzettend tof!’, zegt Floor Kliffen (28) stralend over haar nominatie. ‘Toen ik vorig jaar Myrna zag winnen, werd mijn droom: ‘ik sta volgend jaar op het podium als Zaanse Zakenvrouw 2019!’ Nu mijn bedrijf is gegroeid tot één van de grootste City-Spa’s van Zaandam (Cotton Spa) én door mijn nominatie, komt die droom misschien uit.’

Haar zakenverhaal dwingt respect af. Als kind uit een ondernemersgezin begon Floor op haar negentiende een eigen bedrijf vanuit huis. Nog geen tien jaar later heeft ze acht man in dienst en schitterende zaak op A-1 locatie. Cotton Spa biedt een compleet beautypakket behandelingen van top tot teen. ‘Inclusief medische behandelingen’, vertelt Floor die onder meer cosmetisch arts assistent is en huidspecialist. Op 1 april 2018 opende ze haar Cotton Spa. Zoals dat hoort als ‘City Spa’ in hartje stad: Gedempte Gracht 2e (voorheen computerwinkel Dynabyte).

‘Bij een trendy City Spa kun je bijvoorbeeld tussen het shoppen door je nagels on-the-go bij laten bijwerken. We hebben de meest hippe en toonaangevende merken binnen deze branche. Producten voor elk budget die binnenkort ook via onze webshop te koop zijn.’ Haar doelgroep bereikt Floor met vlogs, blogs, via Instagram et cetera. ‘De sky is the limit bij online marketing. Perfect om consumenten up-to-date te houden over ontwikkelingen in de branche en eerlijk advies te geven. Deze manier van marktbenadering onderscheidt mij van de rest.’ De snelle groei en zakelijke succes laten Floor niet met haar hoofd in de wolken lopen. ‘Ik hou van risico’s nemen, heb altijd een nieuw project nodig. Zo wil ik wel een tweede filiaal openen, maar je moet niet te hard willen groeien. Kwaliteit behouden staat voorop. Daarnaast weet ik persoonlijk wat het is om huidproblemen te hebben. Het mooiste aan mijn werk als huidspecialist is als je mensen kunt helpen die ‘uitbehandeld’ zijn.’

De kans inschatten dat ze daadwerkelijk met de eretitel naar huis gaat, noemt de spontane onderneemster ‘tricky’. ‘Ik heb een jong, dynamisch en redelijke groot bedrijf waarin we klanten op eigentijdse wijze benaderen. Het zou kunnen…’ www.cottonspa.nl

 

Jacqueline Koel van Koel&Co: ‘Zelf professional in winkelwagentje plaatsen’

‘Bij de verkiezing van 2016 zei ik tegen de vriendin die mee was: ‘er komt een dag dat ik op dat podium sta’. Het is absoluut een doel waar ik naar toe gewerkt heb’, zegt Jacqueline Koel resoluut.

De oprichter (en motor) van Koel&Co, coöperatie vóór en dóór zelfstandige professionals in de zorg, zag in drie jaar tijd haar bedrijf groeien naar 70 gespecialiseerde zzp’ers. Haar manier van werken is revolutionair in leggen van verbindingen tussen vakkrachten en particulieren, gemeenten/ instanties met een zorgvraag.

Weg met wachtlijsten of stroperig werkende organisaties! Waardoor gescheiden ouders lang moeten wachten op hulp bij uitvoering van een omgangsregeling. Of de toegewezen hulpverlener alleen tussen negen en vijf op werkdagen bereikbaar is. De Koel&Co specialist pleegt na kantoortijden nog een belletje. Of beantwoordt op zondagmorgen een mailtje.

‘Die flexibiliteit is voor een zelfstandige logisch. Want aan het eind van de maand wordt er niet automatisch geld op z’n rekening gestort. De klant heeft bij ons de regie. Bepaalt of er een klik is met de dienstverlener in het matchingsgesprek. Ik noem het ‘bij Koel&Co plaats je zelf de professional in je winkelwagentje’, vertelt Jacqueline die haar bedrijf in Koog aan de Zaan heeft. Ze sloot zich in 2016 aan bij ZaanLinQ. Vanaf dat moment groeide haar bedrijf. ‘Met 30 jaar loondienstervaring in de jeugdzorg begon ik, samen met ‘co’ Wilfred Vos, juni 2016 Bureau Koel. Opgezet als uitzend- en bemiddelingsbureau. Ik ben als jeugdhulpspecialist ingespeeld op inhoud, Wilfred op financieel gebied. We wisten: hulpverleners willen als zzp’ers af van administratieve rompslomp.’

Vanaf januari 2017 zag Koel&Co het levenslicht: zorgcoöperatie van zzp’ers. Opdrachtgevers als gemeenten hoeven niet individuele contracten af te sluiten met zzp’ers, maar alleen met Koel&Co. Omgekeerd hoeven ZZP’ers niet op zoek te gaan naar klanten. Of verbinding zoeken met gemeenten voor administratieve zaken. Inmiddels werkt Jacqueline keihard aan het uitkomen van haar droom: dienstverlening waarbij niet bedrijfsvoering maar de hulpbehoevende mens centraal staat. ‘Ik kom niet uit een ondernemersgezin, maar heb bij ZaanLinQ het juiste klankbord gevonden. Daarbij: niet IK maar WE scheppen lucht in lastige vraagstukken. Als ik de titel win, geldt dat voor alle mensen die daar kneiterhard voor hebben gewerkt.’ www.koelenco.nl

 

Christell Bart, Bart Natuursteen: ‘Nominatie voelt als kroon op mijn werk’

‘Als je merkt dat wat de laatste jaren is gezaaid, begint te bloeien en er zelfs mooie momenten van oogsten zijn, ben ik trots. De nominatie voelt echt als kroon op mijn werk’, stelt Christell Bart, mede-eigenaar van Bart Natuursteen in Zaandijk. De Brabantse bakkersdochter is drijvende kracht bij de ambachtelijke steenhouwerij die ruim 70 jaar bestaat.

Haar kans om daadwerkelijk met de titel naar huis te gaan durft ze niet in te schatten. ‘Zeker 25%’ zegt ze lachend. Via haar man als derde generatie ‘Bart Natuursteen’ is Christell door de liefde het bedrijf ingestroomd. ‘Maar met mijn bedrijfskundige achtergrond zou ik ook ondernemer geworden zijn als hij niet op mijn pad was gekomen. Samen maakt het wel extra leuk. Het ondernemen zit in mijn bloed. De vrijheid, de prikkeling, de voldoening, de risico’s maken ondernemen leuk. Het is topsport.’

De taken van Christell zijn heel divers. Ze is organisator, marketeer, verkoper, inkoper, boekhouder, kortom ondernemer ten voeten uit. ‘Dat is ook het leuke aan mijn werk. Het ene moment ontwerp ik een grafmonument voor een dierbare. Het andere moment onderhandel ik met een leverancier over inkoop van platen natuursteen.’

Ambachtelijk frijnen en boucharderen, het verschil tussen Belgisch- en Aziatisch natuursteen: Christell is steengoed op de hoogte van alle takken van sport in het ambachtelijke familiebedrijf. ‘Ons hart ligt bij natuursteen. Met dit product hebben we een unique selling point in handen omdat geen enkel stuk steen hetzelfde is.’ Naast Christell werken haar man Aby, hun zoons Lars en Daan, medewerker Remon, schoondochter Mel en de nodige hulpkrachten in de zaak. ‘Met recht een familiebedrijf’, zegt ze trots.

Het was niet allemaal rozengeur en maneschijn in het leven van de gedreven zakenvrouw. Zo is Christell ‘via een kronkelende weg’ gekomen tot waar ze nu is: een inspirerende, maatschappelijk betrokken en gedreven onderneemster/bestuurder met een ‘nieuwe ik’. Zo heeft ze samen met Frans Groeneveld de Club van 100 [Z]aan de Wandel opgericht, beide als overlevenden van borstkanker.

‘Als ik die mooie titel win, zie ik het als kans anderen te inspireren. Dat zou voor mij als Brabantse met haar voeten diep in de Zaanse klei, een eer zijn.’ www.bartnatuursteen.nl

 

Jolanda Buhrs, slijterij Drinks & Gifts ‘Ik schat mijn kansen hoger in dan toen’

Eigenlijk staat Jolanda Buhrs al op het landelijke podium in de spotlights. Want haar slijterij Drinks & Gifts uit Krommenie behoort tot de Top 10 beste slijterijen van Nederland. Dit jaar kan daar de titel Zaanse Zakenvrouw 2019 bijkomen. ‘Ik bent trots om na zeven jaar opnieuw genomineerd te zijn. Ik schat mijn kansen groter in dan toen. Ik ben nu niet meer onzeker en zoveel sterker geworden.’ 

Drinks & Gifts bestaat elf jaar in Krommenie. ‘Wij zijn echt zelfstandig. Als eigenaar betekent dit eigen inkopen doen en promoties maken. Hierdoor is ons assortiment uniek, veelzijdig en zeer gespecialiseerd. Klanten komen uit heel Nederland. Dus we zijn zeker niet alleen in de Zaanstreek bekend’, klinkt het zelfverzekerd.

Jolanda is inmiddels tien jaar aangesloten bij ZaanLinQ. Onderdeel uitmaken van een zakennetwerk past bij de manier van jezelf als zakenvrouw ontwikkelen zoals Jolanda voor ogen heeft. ‘Ik heb zoveel geleerd in de tussentijd tussen nu en mijn eerste nominatie. Ik voel mij veel sterker. Om een winkel in deze tijd goed te runnen, moet je een echte zakenman/vrouw zijn.’

Leukste aan haar werk vindt ze de diversiteit. ‘Van bierliefhebbers tot zakenmensen, van oudere dame die advies vraagt tot voor iemand zonder wijnkennis een passende wijn uitzoeken bij het kerstmenu; elke klant is even leuk. Het klantcontact en je vak uitoefenen blijven elke dag weer het mooiste.’ Tegelijk houdt Jolanda open oog voor ontwikkelingen in consumentengedrag. ‘Drinks & Gifts wordt steeds meer een beleving. De website biedt overzicht op het assortiment voordat je naar de winkel komt. Daar gaat het om sfeer, beleving en het de klanten makkelijk maken.

‘Online leveren we over de hele wereld. Door continue te vernieuwen blijft het assortiment spannend. Een proeverij hoort er bij. En ‘blurring’: het bieden van meerdere artikelen. Zoals relatiegeschenken. Daarin zijn we ons nu aan het verbreden.’ Ook sociaal ondernemen staat hoog in het vaandel. ‘Dit jaar zijn wij een actie gestart voor Anna’s Huis in Zaandam. Van diverse producten gaat een bijdrage naar dit opvangtehuis voor mensen met kanker.’ Eerder heeft de slijterij een soortgelijke project gedaan voor het Hospice in Krommenie. www.drinks-gifts.nl