ZaanBusiness Logo Wit

Zaans Museum: het visitekaartje van de Zaanstreek

Wanneer mensen denken aan de Zaanstreek dan wordt al snel de link gelegd met het Zaans Museum. Het is dé plek waar cultuurhistorische en streekgebonden collecties over de woon- en industriële cultuur van de Zaanstreek wordt getoond. Het Zaans Museum is een cultuurhistorisch museum gelegen op de Zaanse Schans en is geopend in 1998. Twee coronajaren leidde tot bezinning en een nieuwe koers van het museum waar kunst, geschiedenis, wetenschap en filosofie met elkaar gecombineerd worden. ‘We willen graag iedereen laten ervaren en laten zien dat de Zaanstreek een heel bijzondere plek is’, vertelt directeur Marieke Verweij. Al eeuwenlang is de Zaanstreek een knooppunt van internationale handel en industrie. De invloed van de streek op de wereld en andersom is nog altijd groot. ‘Ik denk dat bijna iedereen ter wereld wel direct of indirect in aanraking is geweest met de Zaanse geschiedenis’, aldus Marieke Verweij.
Uitdagingen

Het Zaans Museum bestaat in 2023 25 jaar en is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een museum met landelijke bekendheid en toegenomen bezoekersaantallen. Er waren plannen voor een dependance in het centrum van Zaandam, maar in april 2020 is besloten dat het Zaans Museum uitsluitend op de Zaanse Schans blijft. ‘Hoe maken we het Zaans Museum toekomstbestendig?’ Het museum is 25 jaar geleden gebouwd voor 60.000 bezoekers. In 2019 waren dat er bijna 120.000 in de hoofdlocatie. Dat zorgt voor grote logistieke uitdagingen. Daarnaast is het pand verouderd en moet het verduurzaamd worden om mee te gaan met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Er zijn investeringen nodig zodat we alle bezoekers op een veilige manier kunnen ontvangen’, vertelt Marieke Verweij. ‘Daarom zijn we blij met het traject dat we gestart zijn met de Rabobank’.

Goede match met de Rabobank

De Rabobank is sinds 2009 partner van het Zaans Museum. Sinds dit jaar steunt de Rabobank het museum met een sponsortraject waarin experts advies geven over de sponsoring en partnerships om daarmee de volgende stap voor de toekomst te zetten. ‘Ik ben heel blij dat de Rabobank zich aan ons wil verbinden en dat zij in het Zaans Museum geloven en ons willen steunen. Ik hoop dat meer bedrijven en instellingen wat voor ons kunnen betekenen om mee te bouwen aan een mooie toekomst voor het museum’, vertelt Marieke Verweij.

Hulp van andere bedrijven

‘We zijn een museum van, voor en door de streek. In de Zaanstreek houden we ontzettend van bouwen en dingen maken met elkaar. Ik zou het ontzettend tof vinden als we met (lokale) ondernemers en bedrijven kunnen gaan kijken wat zij kunnen bijdragen’, zegt Marieke Verweij. Een goed voorbeeld van zo’n samenwerking is momenteel te zien in het Zaans Museum met de tentoonstelling ‘Ode aan de Lino’. Dit betreft een samenwerking met Atelier Open, Forbo en het Zaans museum. De door studenten ingezonden kunstwerken van de jaarlijkse wedstrijd Forbo Linoleum Kunstprijs worden getoond in het museum. ‘Ik vind de samenwerking met Forbo mooi. Het gaat over een Zaans product en de Zaanse geschiedenis met een vertaalslag naar het heden en de toekomst dankzij de interpretatie van de studenten’, vertelt Marieke Verweij. ‘We laten zien dat de streek al eeuwenlang een knooppunt is van wereldhandel waar nog steeds meer mensen naar toe trekken dan dat er weggaan. Het museum is een plek waar je kunt voelen hoe jouw moderne leven zich heeft ontwikkeld. Dat is het verhaal wat we graag willen vertellen aan iedereen.’

Om het Zaans Museum toekomstbestendig te maken en bij te dragen aan een bloeiend cultureel leven in de gemeente, nodigt het Zaans Museum ondernemers uit om mee te bouwen. Dit allemaal om de Zaanstreek een beetje mooier te maken.
zaansmuseum.nl

Fotografie: Bart Homburg