ZaanBusiness Logo Wit

Zaanstore geeft toerist Zaanse beleving

De geur van cacao, het groen van de houten huisjes en de smaak van Zaanse mosterd en bier. In de op 9 maart jl. geopende Zaanstore vormen de geuren, kleuren, smaken en iconen van onze streek een typisch Zaanse belevenis. Naast toeristische informatie, kunnen bezoekers én bewoners in de VVV nieuwe stijl 7 dagen per week inspiratie opdoen. 

Als bezoekers van Zaandam de trein uitstappen, komen ze op Stadhuisplein 96 direct het nieuwe VVV-punt tegen. De Zaanstore is een zogenoemde brandstore. Dit moderne fenomeen bestaat al langer in steden als Amsterdam, Eindhoven en Groningen. De VVV is hier niet alleen een informatiepunt over welke leuke dingen je in de stad of streek kunt be­zoeken. Het is naast informeren óók inspireren en een prikkeling voor de zintuigen.

Beleving

Zo biedt de inrichting van de Zaanstore de kleuren, patronen, leuke producten én geuren van de Zaanstreek. Zo zitten bijvoorbeeld in potten de geuren van Zaans hout en de lokale cacao. Maar je kunt hier tevens de Zaanse mayonaise, chocola, sambal, mosterd en bier proeven en aanschaffen. Alle zintuigen worden derhalve in de VVV Zaanstore geprikkeld. In de vorige VVV, die enkele panden verderop zat, was de informatievoorziening richting toerist en bezoeker slechts op basisniveau ingevuld. Dat probleem is nu, met speciaal opgeleid personeel, verholpen. In de nieuwe Zaanstore kan men uiteraard terecht voor informatie over de Zaanstreek en de regio, tickets en souvenirs. In het assortiment zijn onder andere wandel- en fietskaarten, boeken, de Zaanse Schans Card, Amsterdam Citycard, VVV-bonnen, Zaanferry-tickets en Zaanse producten te vinden.

Zuivere Koffie

Bovendien is op een ander tijdsbeeld ingespeeld. Bezoekers willen tijdens het bladeren voor een toeristen­folder graag koffie kunnen drinken. Dus is in de Zaanstore een hoek van de Zaanse koffiebranderij Zuivere Koffie ingericht. Zoals de moderne tijd vraagt, is de koffie ook uiteraard ‘to go’ mee te nemen.

Gastheerschap

Marketing Zaanstreek noemt een goede stads­ontvangst en gastheerschap heel belangrijk. Met de opening van de VVV Zaanstore is hier een mooie impuls aangegeven. De gloednieuwe brandstore is daarmee een fysiek uithangbord van het beeld en het verhaal dat ook online en via social media, campagnes en nieuwsbrieven wordt uitgedragen. Een belangrijke subreden is dat de Zaanstore ook voor de eigen inwoner een uitgelezen kans is om de eigen stad en streek beter te leren kennen. ‘Wij laten iedereen graag ervaren dat gastvrijheid, stadsontvangst en goede koffie heel goed samengaan met citymarketing. Sterker nog, dat deze zaken integraal onderdeel uitmaken van de marketing van onze streek’, zo meldt Lex Kruijver van Marketing Zaanstreek.

Zaanse partners

VVV Nederland-directeur Kees van Wijk was 9 maart jl. aanwezig bij de opening van de Zaanstore. Van Wijk vertelde dat hij voor het eerst in Zaandam was. ‘Toen ik vanuit de parkeergarage boven kwam, dacht ik direct: het klopt wat hier is gedaan in de stad. De uitstraling, de plek, de locatie voelen direct goed aan. Als je daarnaast nog voor een goed verhaal zorgt, is het plaatje compleet. Want dat vinden toeristen en bezoekers belangrijk: goed aankomen, goede ervaringen opdoen en goed weggaan. Dat zijn de belang­rijke momenten in de toeristenbeleving. Als je het DNA van de stad verbindt aan de producten en aan de beleving van de bezoeker, gaat de Zaanstore zeker goed werken. Er wordt hier ook samengewerkt met Zaanse partners. Ik zeg graag tegen andere Zaans ondernemers: stap ook in als partner, want jullie met elkaar maken het succes van de Zaanstore. Die plek werkt dan ook voor jullie allemaal, waardoor je er met elkaar profijt van zult hebben.’