ZaanBusiness Logo Wit

Transparante vergoedingen

Vanaf 1 januari 2013 geldt er nieuwe regelgeving voor advies over complexe financiële producten zoals een hypotheek of bij complexe verzekeringen. Bij het afsluiten van een hypotheek betekent dit dat u geen afsluitprovisie meer betaalt, maar advieskosten. De Rabobank staat voor een transparante vergoeding die in lijn is met de dienstverlening die we leveren. Deze veranderingen roepen veel vragen op bij klanten. Enkele vragen wil ik uitlichten en beantwoorden.

Wat houdt het provisieverbod precies in? 
Aanbieders en bemiddelaars mogen bij de verkoop van nieuwe producten niet langer provisie ontvangen of betalen. Daarnaast hebben alle financiële instellingen de verplichting om van tevoren aan te geven welke kosten de klant betaalt in het adviestraject en welke werkzaamheden zij hiervoor verrichten. Kosten voor een advies mogen niet meer verborgen zijn in bij­voorbeeld afsluitprovisie, rente of de verzekeringspremie.

Welke kosten brengt de Rabobank in rekening bij complexe producten?
Naast de rente die de klant betaalt voor bijvoorbeeld een hypotheek of de premie voor een verzekering, kent de Rabobank drie soorten kosten. (1) De kosten voor advies. (2) Onderhoudskosten (periodieke kosten voor onze dienstverlening nadat u het product heeft afgesloten) en (3) Wijzigingskosten (administratieve kosten bij grote wijzigingen).

Wat betekent dit voor een hypotheekadvies?
Tot nu toe werden de kosten voor advies en het afsluiten van een product verrekend in de provisie of de rente. Bij een hypotheek zitten de kosten voor advies bijvoorbeeld in de afsluitprovisie en bij een verzekering in de premie die u betaalt. Dat wordt nu anders. U gaat nu een vast bedrag betalen. Dit bedrag is voor het adviesgesprek, de voorbereidingen en de uitwerking. Helpt u ons bij de voorbereiding dan ontvangt u een korting op dit bedrag. Zo weet u van tevoren precies wat u moet gaan betalen.

Is er bij de Rabobank sprake van een vrijblijvend adviesgesprek?
De klant betaalt bij de Rabobank pas voor een advies indien hij of zij ook daadwerkelijk het advies accepteert. Dat betekent dat wij de klant pas advieskosten in rekening brengen op het moment dat er geacteerd wordt op ons adviesrapport en er tarifeerbare (vaak complexe) producten worden afgenomen. Een uitzondering op bovenstaande wordt gemaakt bij de pensioen­advisering. Wat deze uitzonderingen zijn, kunt u vinden op www.rabobank.nl/zaanstreek

Wat mag u van ons verwachten?
U mag van ons een advies dat is afgestemd op uw persoonlijke behoefte, wensen en financiële situatie verwachten. Zo kunt u een weloverwogen beslissing nemen. We zorgen er samen voor dat uw financiën goed geregeld zijn. Ook na het afsluiten van het product. Wilt u meer weten over wat deze veranderingen voor u betekenen? Kijk dan op www.rabobank.nl/zaanstreek

Ik wens u prettige kerstdagen en een transparant nieuwjaar.

info@zaanstreek.rabobank.nl

www.vanderlaangroep.nl

Assendelft
Oranjeboomkade 1
Postbus 1, 1566 ZG

075 687 49 59
assendelft@vanderlaangroep.nl

Noord-Scharwoude
Kokkel 20
1723 ZH

0226 31 33 76
noordscharwoude@vanderlaangroep.nl

Purmerend
Wormerplein 111
Postbus 11, 1440 AA

0299 42 14 02
purmerend@vanderlaangroep.nl