ZaanBusiness Logo Wit

Besparen voor een betere wereld

Binnen het MKB leeft vaak de wens duurzamer te willen werken, maar ontbreekt het echter vaak aan de mensen, middelen en kennis. Een bezoekje aan Duurzaam 2014 is dan de uitkomst. Deze beurs voor groen zakendoen strijkt op woensdag 12 maart 2014 neer in Zaanstad. “En zal de MKB’er informeren én inspireren”, aldus medeorganisator Luuk Rensen.

Groene beurzen zijn niet nieuw. Maar vaak zijn die events gespecialiseerd. Duurzaam 2014 heeft daarentegen juist een bijzonder breed spectrum aan onderwerpen. Van duurzame mobiliteit, energiebezuinigingen en circulaire eco­nomie tot duurzaam wonen, het nieuwe werken, afval & recycling en licht & geluid. Duurzaam 2014 biedt als het ware vijftig tinten groen.

MKB als doelgroep
De doelgroep van Duurzaam 2014 is het MKB. “Op deze beurs kunnen be­drijven en organisaties MKB’ers informeren en ondersteunen met stappen te zetten in verduurzaming én MVO, het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”, legt Luuk Rensen uit. “Er worden geen ingewikkelde verhalen verteld. Het zijn praktische ’to the point’-adviezen en ervaringen. Duurzaamheid in Jip en Janneke-taal. Met diensten en producten voor het MKB.” Rensen is werkzaam binnen de duurzame wereld. Hij merkt dat grote bedrijven in Nederland duidelijk de weg weten te vinden hoe ze duurzaamheid kunnen invoeren in hun bedrijfsvoering. De MKB’ers weten echter minder hun groene weg te vinden. “De beurs wil hen graag informeren en inspireren op het gebied van duurzaamheid”, stelt Rensen. Het boodschappenmandje van de MKB’er zal na bezoek gevuld zijn met praktische adviezen, tips en producten die gelijk ingezet kunnen worden bij verduur­zaming. Dus geen stippen aan de horizon met lange termijn visies. Wel praktische tips & tricks en de do’s & don’ts.”

Sprekers en workshops
Tijdens Duurzaam 2014 zullen 7 of 8 sprekers een concrete en interactieve workshop verzorgen. Inmiddels hebben Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Jan van Betten (founder NudgeNL), Marga Hoek (directeur De Groene Zaak), Hans Biesheuvel (initiatiefnemer ONL Ondernemend Nederland) en John Nederstigt (wethouder duurzaamheid in Haarlemmermeer) als spreker toegezegd. Zij zien allen het belang van een beurs als Duurzaam 2014 in. “Het verduurzamen is niet een keuze van óf, maar wánneer je er als bedrijf mee start. Het is de nieuwe realiteit , de nieuwe economie”, vertelt Nederstigt, die bijval krijgt van Van Betten: “Duurzaamheid is steeds meer gewoon business. Maar wel hele nood­zakelijke business. Nudge laat zien dat steeds meer mensen en organisaties zich aan een duurzame samenleving verbinden. Duurzaam 2014 geeft nog veel meer goede voorbeelden. Goed dat dit initiatief er is.” Ook Lageweg is enthousiast: “MVO verbindt de kracht van het verleden met de ambities van de toekomst. Juist in economisch moeilijke tijden zorgt MVO voor nieuwe kansen en lagere kosten.” Volgens Biesheuvel “is duurzaamheid bij uitstek op z’n plaats bij kleine ondernemers. Klein is het nieuwe groot. Waarbij ondernemerschap en duurzaamheid hand in hand gaan.” Hoek stelt dat het MKB over een enorme innovatiekracht beschikt. “Grote onder­nemingen zouden daarvan veel beter gebruik moeten maken. ‘Small meets big’: koppel ‘bright ideas’ aan ‘marketpower’ en je plukt optimaal de vruchten van de nieuwe economie.”

Winnend beursconcept
Het aan het Noordzeekanaal gelegen Taets Art and Event Park (Zaanstad) is de fraaie plaats van handeling van Duurzaam 2014. De organisatie wil tijdens de eerste editie met een paar honderd stand­houders en 2.000 à 2.500 bezoekers direct flink uitpakken. “De ambitie is om er een terugkerend evenement van te maken”, aldus Rensen, die bij de organisatie samenwerkt met Arjen Lemstra en Joris Bots van Branche Contact. Zij hebben een Gouden Giraffe ontvangen voor het beste beursconcept van 2012. Duurzaam 2014 wordt dan ook ingericht volgens dit idee. “Heeft u een klein bedrijf en wilt u op de beurs standhouder zijn, dan zult u niet ondersneeuwen bij grote firma’s”, weet Rensen. “Bij Duurzaam 2014 is iedereen gelijk. Alle stands zijn 3 bij 3 meter, waarbij een mooie bedrijfsbanner van 1,5 bij 2 meter en een statafel met twee stoelen uw plek markeren. Vanwege een effec­tieve loopstraat tussen de stands door creëren we tevens een maximale inter­actie met de bezoekers.” Exposanten zijn daarnaast verplicht om relaties uit te nodigen. “Daardoor is de beurs verzekerd van kwalitatief hoogwaardige bezoekers. Wij gaan voor kwaliteit, niet kwantiteit”, legt Rensen uit, die weet dat het concept ook ruimte biedt voor beleving. Zo kan op het mobiliteitsplein worden gevoeld en geroken aan groen. “Allerlei vormen van duurzame mobiliteit, zoals elektrische auto’s en scooters, zullen aanwezig zijn.” De beurs is op 12 maart 2014 en duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Aansluitend is er een netwerkborrel. De workshops en presentaties zijn van 10.00 tot 14.00 uur. Door te kiezen voor deze tijden, kunnen alle geïnteresseerden zowel alle workshops als de beurs bezoeken. MKB-bedrijven kunnen een stand huren. Voor de eerste honderd stands geldt een speciaal tarief van 695 euro. Dit is een all-in prijs, waarbij ook de print van de banner is inbegrepen. “Wij bieden een hoge prijs-kwaliteits-verhouding”, aldus Rensen. “Hoewel de focus op het MKB ligt, is ook de ZZP’er welkom. Voor hem of haar bieden we een stand van 2 bij 2 meter aan voor 495 euro.”

Niet te stoppen
De drang naar verduurzaming maakt mensen erg innovatief. Zo kunnen bijvoorbeeld fietsers in Stadskanaal binnenkort de verlichting van een fietspad ‘aanzetten’ via een app op hun mobiele telefoon. De straatlantaarns ‘zien’ de fietsers als het ware aankomen en floepen in groepjes van vier aan als de cyclisten in het donker komen aanrijden. Maar ook een gemeente als Zaanstad gaat voor duurzaamheid. Zo krijgt Krommenie najaar 2014 de wereldprimeur met het eerste SolaRoad zonnefietspad. Het idee, waaraan TNO hard werkt, is dat in de weg zonnecellen worden ingebouwd, waardoor er elektriciteit wordt opgewekt. Waardoor er in de toekomst klimaat­neutraal vervoer mogelijk moet worden. “Groen en duurzaamheid zijn zeer actuele onderwerpen. Kijk bijvoorbeeld naar het tv-programma ‘Duurzaam ondernemen’, dat vijfmaal per week op RTL Z wordt uitgezonden. De programmamakers zullen ook bij Duurzaam 2014 aanwezig zijn en opnamen maken”, aldus Rensen.

Meer informatie
Wilt u meer informatie of wellicht een stand boeken bij Duurzaam 2014?
Dat kan via de website www.BrancheContact.nl/Duurzaamheid.
Nieuwtjes over de beurs zijn te volgen via het Twitter-account
@Duurzaam2014. Vragen over de organisatie en logistiek kunt u kwijt
aan Luuk Rensen: telefoon 023-7505120 of 06-11085859 en email:
info@Lucrative-SalesSupport.nl