Ieder kind heeft talent. Ook de meer dan 600.000 Nederlandse kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Daarom strijdt JINC voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Waarin íeder kind kansen krijgt.

‘Medewerkers van de toekomst enthousiast maken voor het vak!’

Ook al heb je geen idee wat je later wilt worden, als jongere moet je op een gegeven moment tóch kiezen. Vooral voor jongeren uit wijken met armoede is dat zwaar, want hun leefwereld is meestal kleiner en ze hebben minder rolmodellen tot hun beschikking. Hierdoor kiest deze groep vaak voor een verkeerde vervolgopleiding, met studievertraging en uitval tot gevolg. 

JINC organiseert daarom Bliksemstages. Leerlingen van de basisschool en het vmbo gaan daarbij naar bedrijven voor een korte kennismaking (van niet meer dan een dagdeel) met verschillende beroepen die daar voor­komen. Ze steken hierbij de handen flink uit de mouwen, zodat ze ervaren waar ze goed in zijn. De ervaring leert dat elk bedrijf een Bliksem­stage kan aanbieden. Bij bijna ieder bedrijf werken immers mensen die op mbo-niveau zijn opgeleid!

Afgelopen april bezochten zo’n 180 leerlingen verschillende bedrijven in Zaanstad. Daaronder ook interieurlabel Zuiver en Best Western hotel Zaan Inn. Wat waren hun ervaringen?

Caroline van Velze, eigenaar en art director Zuiver B.V.:

‘Wij zijn 4 jaar geleden via Manpower met JINC in contact gekomen. De missie van JINC, dat ieder kind een eerlijke kans op de arbeidsmarkt moet krijgen, spreekt ons erg aan. We hebben inmiddels al een paar keer leer­lingen over de vloer gehad. Het is leuk om te zien dat aan het eind van ochtend praktisch iedere leerling enthousiast vertrekt. Het vergt wel wat voorbereiding in tijd, want het moet natuurlijk nuttig voor ze zijn. We beginnen vaak met een korte, interactieve presentatie, maken een rondje langs de af­delingen en doen een creatieve workshop met elkaar. ‘Door de leerlingen een kijkje te geven in de keuken van je orga­nisatie kun je ze op vroege leeftijd al een beetje wegwijs maken in de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende afdelingen. Pak je het goed aan, dan kun je zelfs alvast enthousiasme op­wekken om in de nabije toekomst stage te komen lopen en misschien zelfs te werken. De kans is in elk geval groot dat ze positieve mond-tot-mondreclame verspreiden als ze op bezoek zijn geweest!’

Mark Lankveld, general manager Best Western hotel Zaan Inn:

‘Wij zijn onlangs benaderd om mee te doen aan de stages van JINC. Hun missie sprak ons direct aan. Als hotel willen we midden in de maatschappij staan en iets voor de buurt kunnen betekenen. Daarom zijn we voorstander van dit soort initiatieven. Net als in vele andere sectoren is er ook in de horeca krapte op de arbeidsmarkt. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen om potentiele medewerkers enthousiast te krijgen voor het vak. Horeca heeft soms een negatief imago op dit gebied. Wij willen dus graag laten zien dat het werken in de horeca juist erg leuk is. ‘De leerlingen waren heel enthousiast en toonden veel interesse. Voor de voorbereiding en de rondleiding hebben we natuurlijk wat uren moeten vrijmaken, maar dat was goed te doen. Voor ons is het positief dat er we mogelijk toekomstige stagiaires of medewerkers enthousiast maken! Tevens is het bedrijf onder de aandacht gebracht en dat is ook altijd goed voor ons restaurant en hotel.’

In de Zaanstreek is JINC hard op zoek naar bedrijven die hun deuren willen openstellen.

Meedoen?

Bel of mail Liesbeth Boot op 06-39846000 of  lboot@jinc.nl

JINC
www.jinc.nl

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onze hoofdpartner

Webdevelopment: Webstation web-station.nl