ZaanBusiness Logo Wit

‘Zaemen doen’ thema ?Zaanse Ondernemersdag. 26ste editie op 4 november in Affuitenhal

Op dinsdag 4 november wordt in de Affuitenhal (Hembrugterrein) voor de 26ste keer de Zaanse Ondernemersdag gehouden. Het thema van deze editie is ‘Zaemen doen’. Afzwaaiend voorzitter Ruud Keinemans zal tijdens deze bijeenkomst tevens het preses-stokje overdragen aan zijn opvolger Peter Wieringa. Aanvang van deze zeer interessante middag voor ondernemers is 15.00 uur

De Zaanse Ondernemersdag is ooit tot stand gekomen op initiatief van o.a. Vereniging Ondernemerskring Zaanstreek, de Zaanse ondernemerssociëteit ‘De Corner’ en de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel departement Zaanstreek. In samenwerking met de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam en de Gemeente Zaanstad is het jaarlijkse evenement uitgegroeid tot een belevenis waar binnen de regionale zakenwereld nog lang over gesproken wordt.

Dynamisch netwerkevenement

In de loop der jaren heeft de Zaanse Ondernemersdag zich ontwikkeld van een puur informatieve bijeenkomst tot een dynamisch en interactief netwerkevenement. De belangrijkste doelstelling is het ondernemerschap in een zo breed mogelijk perspectief te plaatsen. Dat betekent dat de dag een brug moet vormen tussen bedrijven en instellingen in de Zaanstreek en landelijke ontwikke-lingen, meningen en visies. Met boeiende thema’s, interessante panelleden, scherpe gespreksleiders, aansprekende gasten en de uitreiking van de Onder-nemingsprijs.

Alle Zaanse ondernemers zijn van harte welkom. Via de website www.zaanseondernemersdag.nl kunt u zich inschrijven. Naast een interessant en inspirerend dagprogramma, is er tevens de ruimte om te borrelen en te netwerken. Vorig jaar maakten ruim 400 ondernemers gebruik van dit unieke Zaanse onder-nemersmoment.

Zaemen doen

Het thema van de 26ste Zaanse Onder-nemersdag is ‘Zaemen doen’. Dit credo staat niet alleen voor de vele (Zaanse) bedrijven, instellingen en personen die ook dit jaar weer betrokken zijn bij de organisatie van de Ondernemersdag. Zaemen doen is ook een inspirerend thema als het gaat over nieuwe kansen en mogelijk-heden. Al met al levert zaemen doen veel op. “En dat willen we ook graag delen met onze gasten”, vertelt voorzitter Ruud Keinemans. “Daarom hebben we bijvoorbeeld dit jaar de toegangsprijs kunnen verlagen van 87,50 naar 59,50 euro, ex BTW. Dit is nog steeds inclusief drank en deelname aan de culinaire netwerkborrel. Het eten wordt namelijk aangeboden door een aantal Zaanse restaurateurs. Daardoor hebben we het inschrijfgeld voor de dag flink kunnen reduceren. Deze geste van de restauranthouders benadrukt het thema ‘Zaemen doen'”.

‘Samen kom je verder’

Zaemen doen is niet alleen qua organiseren, maar ook inhoudelijk een inspirerend thema. Wat hebben we en wat kan dat voor een ander betekenen? Ivar Davids zal tijdens de Zaanse Onder-nemersdag als spreker op inspirerende wijze de mogelijkheden en kansen uiteenzetten van de ‘deal economy’ en de ‘we-economy’. Ivar Davids studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 2000 richtte hij samen met twee andere partners Kirkman Company op. Het bedrijf groeide uit tot onafhankelijk markt-leider op het gebied van strategic sourcing. Met die kennis en ervaring helpt Kirkman Company tegenwoordig bestaande organisaties waarde te creëren voor alle stakeholders. Ivar is een gepassioneerd ondernemer met een vernieuwende visie op samenwerking tussen organisaties en de kansen met nieuwe verdienmodellen. In 2008 publiceerde hij samen met Han Hendriks het boek Make, Buy or Ally? Een publicatie over het maken van bewuste keuzes tussen zelf doen, uitbesteden en samenwerken.

Ivar Davids: “De nieuwe economie laat zich het beste omschrijven als de ‘we-conomy’ of ‘deel-economie’. Bedrijven worden steeds specialistischer en leunen in toenemende mate op de kwaliteiten van anderen. Oorspronkelijk bedoeld om met outsourcing de kosten te verlagen, maar steeds meer gericht op waarde-creatie door slim samenwerken in ketens en netwerken. Door het slim inzetten van eigen assets en te kiezen voor duurzame samenwerkingsvormen, trekken ketens van bedrijven steeds vaker op in het ver-beteren van hun resultaten en het ‘pakken’ van nieuwe markten. Onder het motto ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’ ga ik dagelijks met organisaties, groot en klein, op zoek naar de kansen van morgen. En het blijkt dat deze steeds minder vanuit de eigen organisatie komen en steeds vaker te vinden zijn buiten de eigen organisatiegrenzen en in samen-werking met anderen. Samenwerking die ook echt waarde oplevert komt tot stand door partijen die de kracht in elkaar opzoeken en elkaar vooruitgang gunnen. Voorbeelden en praktische dingen om mee te starten deel ik graag met u tijdens de 26e Zaanse Ondernemersdag op 4 november aanstaande.”


GENOMINEERDEN ZAANSE ONDERNEMINGSPRIJS 2014

Na de pauze zullen er traditioneel drie prestigieuze prijzen worden uitgereikt. Zo krijgt de beste nieuwkomer op het Zaanse ondernemersgebied de startersprijs. Vorig jaar ging de award en bijbehorende geldprijs van 2.500 euro naar Lil.nl van Rob Muntz en Ruben Pruim. De meest persoonlijke woonwebwinkel had zich volgens de jury in korte tijd ontwikkeld tot luis in de pels van bol.com en Wehkamp.

De ‘gearriveerde’ Zaanse bedrijven maken kans op de eeuwige roem en een beeldje, behorende bij de prestigieuze Zaanse Onderneminsgprijs. Hiltex uit West Knollendam was in 2013 de trotse winnaar. Hiltex maakt hightech
tech­nische weefsels die extreem hittebestendig zijn. Eigenaar Pieter Hildering verzint en ontwikkelt zijn zeer innovatieve materialen, die hij all over the world exporteert.

Ook dit jaar zijn er weer drie mooie Zaanse bedrijven genomineerd. Een jury bestaande uit scholieren zal deze firma’s bezoeken en de beste belonen met de PDZ Trias Jeugdjuryprijs. De drie bedrijven worden tevens bezocht door een ‘volwassen’ jury. Die beloond de in hun ogen beste firma met de prestigieuze Ondernemingsprijs. De geschiedenis leert dat de jeugd vaak voor een andere winnaar kiest. Zo ook vorig jaar, toen de scholieren aannemings- en hoveniers­bedrijf Germieco prefereerden boven Hiltex.

1. Corn. Bak BV

Corn. Bak BV is in 1929 gestart door Cornelis Bak, de grootvader van de huidige directeuren. Met een zelf gebouwde kas begon hij met het telen van tulpen, groente in de volle grond, lelies, zomerbloemen en toen ook al potplanten. Omstreeks 1956 is een begin gemaakt met de zeer succesvolle teelt van de Bromelia, een exotische kamerplant. Het bedrijf uit Assendelft heeft liefst 42.000 m2 aan kassen. Inmiddels is Corn. Bak BV uitgegroeid tot een groot internationaal bedrijf met meer dan 500 geteelde soorten Bromelia’s en andere, unieke tropische planten.
www.bromelia.com

2. Buteressence

In 1870 werd Buteressence opgericht en is daarmee het oudste onafhankelijke Nederlandse aromahuis. In het begin van de 20ste eeuw stond Buteressence in Nederland bekend als de grootste leverancier van sappen en vruchtenconcentraten. Om daarnaast een breed portfolio van aroma’s te produceren, heeft oprichter Herman Buter in Amsterdam-Noord een Stoom Essence fabriek gebouwd. Sindsdien onderscheidt het bedrijf zich door creativiteit en innovatie. Halverwege jaren tachtig is het verhuisd naar Zaandam. In deze huidige locatie beschikt het over moderne labo­ra­toriumfaciliteiten, een applicatielabora­torium en efficiënte productieruimten.
www.buteressence.com

3. Holland Jachtbouw

Het begin jaren ’90 opgerichte Holland Jachtbouw (HJB) is een zeer succesvolle maker van zeer luxe jachten. Zowel op het gebied van zeilende als motorisch voort­gestuwde vaartuigen. De jachten zijn niet alleen kwalitatief hoogwaardig en qua technologie zeer innovatief, maar zien er ook prachtig uit. Niet voor niks heeft HJB sinds 2001 al negen grote, internationale design awards gewonnen voor de gepro­duceerde boten.  Dit jaar breidt HJB flink uit en heeft het aan het Zaanse water een bouwruimte voor de jachten, die in totaal 120 meter lang is.
www.hollandjachtbouw.nl